ניקוי וחיטוי השירותים והמקלחות

כולנו מכירים את ההרגשה הנינוחה שמשרה בית נקי ומסודר. הרבה יותר נעים לשבת ליד שולחן נקי וללכת על רצפה שלא מזמן שטפו אותה. ההקפדה על רמת ניקיון גבוהה חשובה בכל חדרי הבית, אך היא משמעותית במיוחד כשמדובר בחדרי האמבטיה והשירותים. בחדרים אלו עלולים להצטבר לכלוך וחיידקים, ועל כן הם מצריכים תשומת לב יתרה ולעיתים אפילו חיטוי. אז מהו ההבדל בין ניקיון רגיל לבין חיטוי וכיצד עושים את זה נכון? התשובות לכל שאלות אלו – מייד.

ניקוי וחיטוי – מה ההבדל ביניהם?

ניקוי וחיטוי הן שתי פעולות משלימות; פעולת הניקוי נועדה בעיקר כדי לתחזק את הבית ולשמור על המראה שלו, ופעולת החיטוי שומרת על הבריאות של בני הבית. ניקיון רגיל, באמצעות מים וסבון, מספיק בדרך כלל על מנת להסיר אבק, לכלוך ושומן, ובמקרים אחרים אפשר להיעזר בחומרי ניקוי ייעודיים להסרת שכבת שומן עיקשת. עם זאת, ניקוי מעין זה, גם אם הוא יסודי ביותר, לא תמיד מצליח להשמיד חיידקים או נגיפים הנמצאים על פני משטחים שונים. לצורך זה, יש לבצע תהליך חיטוי מקיף, בייחוד בחדרים כגון שירותים ואמבטיה. בחדרים אלו, שבהם אנחנו מתפנים ומנקים את הגוף, אנחנו חשופים ביותר למגע עם אותם המזיקים, ויש להקפיד לחטא את המשטחים באופן תכוף בעזרת חומרים המשמידים מיקרו-אורגניזמים.

דגשים לשימוש בחומרי ניקוי מסחריים

הדרך הפשוטה ביותר לנקות את הבית שלנו היא בעזרת חומרי ניקוי מסחריים. בעבר, חומרים אלו חייבו אותנו "לעבוד קשה" ולשפשף היטב את המשטחים השונים, אך מרבית החומרים היום פועלים היטב גם ללא צורך בכך. לצד חומרי הניקוי הרגילים, ניתן למצוא בחנויות גם חומרי ניקוי ידידותיים לסביבה, ואפשר בהחלט לנסות את הסוגים השונים עד שמוצאים את החומר המתאים עבור הצורך הספציפי שלכם.

אבל רגע לפני שאתם מתחילים בניקיון, שימו לב לנקודות הבאות:

 

  • הוראות השימוש: חומרי הניקוי והחיטוי הזמינים היום בשוק יכולים להיות מאוד יעילים, אך גם מאוד אגרסיביים. לכן, קראו היטב את הוראות השימוש וודאו כי חומר הניקוי אכן מתאים למשטח שבו מדובר.
  • כלי הניקוי: כאשר אתם מנקים משטח מסוים, שימו לב לא רק לחומר הניקוי אלא גם לכלי הניקוי. אם מנקים מקלחות זכוכית לדוגמה, חשוב מאוד להשתמש במטלית שאינה גורמת לשריטות.
  • בדיקת חומרי הניקוי: אם אתם מעוניינים לנסות חומר ניקוי חדש, ולא בטוחים כיצד יגיב המשטח, רצוי לעשות בדיקה מקדימה. מקלחונים לדוגמה עשויים לעיתים מזכוכית שקופה וכדי לשמור על המראה שלה יש לנקות אותה בחומרים מתאימים. תוכלו לנסות את חומר הניקוי על אזור קטן ומוסתר ורק אחר כך לנקות את שאר המשטח.
  • אחסון חומרי הניקוי: חומרי ניקוי עלולים להיות מאוד מסוכנים, בייחוד כאשר ישנם ילדים קטנים בבית. לכן, הקפידו לאחסן את חומרי הניקוי במקום גבוה – הרחק מהישג ידם של ילדים ופעוטות.

 

כיצד מכינים תכשירי ניקוי טבעיים בבית?

חומרי הניקוי המוצעים היום בשוק מבטיחים לנו בית מצוחצח, ריחני ונקי מחיידקים ומנגיפים. אך לעיתים אנחנו עלולים לחשוש מחומר ניקוי מסוים, ובמקרים אחרים ייתכן כי נפתח אלרגיה לחומר ניקוי כלשהו. במצב זה, אפשר בהחלט להיעזר בחומרים טבעיים שיש לנו בבית, ולהכין מהם חומרי ניקוי שיסייעו להשיב לבית את הברק שלו. לשם כך תוכלו להיעזר בטיפים הבאים:
לניקוי האמבטיה והאריחים: האמבטיה והאריחים מתלכלכים לעיתים קרובות משאריות של סבון ותכשירי רחצה. לכך מתווספים גם סימני עובש המשגשגים היטב בסביבה הלחה של חדר האמבטיה. כדי להסיר שכבות לכלוך אלו תוכלו להכין תערובת ניקוי בבית: ערבבו חצי כוס סבון נוזלי (רצוי כזה המבוסס על שמן צמחי) עם 1 וחצי כוס סודה. אחרי שערבבתם היטב, הוסיפו שתי כפיות של חומץ לבן. כדי שיהיה לכם קל להשתמש בחומר הניקוי, תוכלו למזוג את התערובת שנוצרה אל תוך מכל עם "שפריצר", ולאחר מכן רססו את החומר על המשטח ונקו בעזרת מטלית. רצוי לתת לחומר "לשבת" קצת על המשטח כדי להגביר את ההשפעה שלו. לסיום, שטפו היטב את המשטח.

  • ניקוי שטחי זכוכית ומראות: חומץ לבן יכול גם לעזור לכם לנקות מקלחות זכוכית. ערבבו את החומץ הלבן במים חמים והשתמשו בתערובת כדי לנקות מקלחונים או מראות בחדר האמבטיה.
  • ניקוי האסלה: כדי לנקות את האסלה, ערבבו כוס של חומץ ועם רבע כוס של סודה לשתייה. את התערובת שנוצרה יש לשפוך לאסלה ולתת לחומר "לעבוד" כעשרים דקות. אחר כך שפשפו את האזור היטב ושטפו. אם יש לכם אסלה תלויה – יהיה הרבה יותר פשוט לחטא את האסלה וסביבתה.
  • ניקוי הברזים: תערובת של לימון וסודה לשתייה תסייע לכם לנקות את הברזים בחדר האמבטיה. תוכלו לתת לחומר להישאר על המשטח כמה דקות, אך זכרו לשטוף אותו היטב לאחר מכן.

 

הגנה על הגוף בזמן הניקוי

חומרי הניקוי אומנם מסייעים לנו לשמור על סביבה נקייה, אך השימוש בהם עלול להזיק לבריאות שלנו. כדי שלא לגרום נזק לעור ולגוף, כדאי להיעזר בטיפים הבאים:

  • כפפות להגנה על הידיים: עור הידיים שלנו הוא אחד האזורים החשופים ביותר בגופנו, והוא עלול להיפגע בעת מגע עם חומרי ניקוי חזקים. אם אתם משתמשים בסבון ניקוי רגיל תוכלו לוותר על הכפפות, אך אם אתם מנקים משטחים בעזרת חומרים מלבינים כגון אקונומיקה, הקפידו לעטות כפפות. חומרים אלו, כמו גם חומרים חומצתיים, יזיקו לעור הרגיש ועלולים לגרום לפגיעה משמעותית.
  • מסכות להגנה על מערכת הנשימה: חומרי ניקוי מסוימים עלולים לפלוט אדים רעילים. קראו היטב את הוראות השימוש במוצר, ודאו כי אזור הניקי מאוורר היטב, ובעת הצורך השתמש גם במסכות להגנה על מערכת הנשימה.
  • זהירות מפני החלקה: ניקיון כרוך בשימוש במים, בסבון ובחומרי ניקוי אחרים העלולים לגרום להחלקה. ודאו שאתם נועלים נעליים מתאימות, ובצעו את פעולות הניקוי בזהירות.

 

לסיכום, ניקוי וחיטוי הכרחיים לשמירה על בית נקי ולהקפדה על בריאות בני המשפחה. עם זאת, שימו לב כי את מבצעים את פעולות הניקיון באופן בטוח ומשתמשים בחומרי הניקוי המתאימים למשטחים הרלוונטיים.