טיפים חכמים לשיפוץ המטבח

 בחירת ארונות, התאמת אריחים, התקנת כלים ואביזרים – שיפוץ המטבח הביתי הוא פרויקט מורכב ביותר. מצד אחד, אתם רוצים ליצור חדר נעים ונאה, ומצד שני אתם צריכים לחשוב גם על ההיבטים הפונקציונליים של חדר זה, בייחוד אם אתם אוהבים לבשל. אז מאיפה מתחילים את המסע הזה? הנה כמה טיפים חשובים. 

מחליטים מה משאירים וממה נפרדים

בתור התחלה, אם החלטתם לשפץ את המטבח, קחו כמה דקות לבחון את החדר כמו שהוא היום. הסתכלו בחדר בכנות ונסו לחשוב מה אתם אוהבים בחדר ומה הייתם רוצים לשנות בו. השתדלו להתמקד גם בהיבטים הפרקטיים של השיפוץ וחשבו כיצד תוכלו להפוך את המטבח לחדר שנוח לכם לעבוד בו וכיף לכם לשהות בו. השלב הראשוני הזה צריך לכלול גם התייחסות לכלים ולאביזרים שימשיכו אתכם גם למטבח החדש. לדוגמה, אם יש לכם מדיח כלים או מקרר ואתם מתכוונים להמשיך להשתמש בהם, תצטרכו למצוא להם מקום גם במטבח החדש. לשם כך, בצעו מדידות מדויקות של המטבח הקיים ושל המכשירים שיישארו אתכם ותכננו את המטבח החדש בהתאם. במקביל, אם יש חפצים או מכשירים שסתם מכבידים עליכם, זה הזמן לפנות אותם מן המטבח או להעביר אותם הלאה.

מאמצים נקודת מבט חדשה

חדר המטבח קשור באופן הדוק להרגלי היום יום שלנו. אנחנו רגילים לשתות את כוס הקפה של הבוקר לידי אותו השולחן באותו המקום, ויודעים בדיוק איפה נמצא אזור העבודה והיכן כיור מטבח צריך להיות. אך לעיתים הסידור הזה שכל כך מוכר לנו אינו בהכרח האידאלי ביותר לבית שלנו. לפעמים ארגון מחדש של המטבח, שינוי המיקום של משטחי עבודה או מכשירים חשמליים יכול לשפר את נוחות השימוש במטבח וכמובן להוביל למהפך עיצובי מרשים. לדוגמה, כאשר אתם מתכננים את המטבח החדש חשבו כיצד תוכלו לארגן את המעברים בין עמדות העבודה השונות (המקרר, השיש והכיריים) באופן שיאפשר לכם לעבוד במהירות ובנוחות. אם בסיום שלב החשיבה אתם מרגישים שאפשר למצות יותר מחלל המטבח אך לא בטוחים מה הכיוון, תוכלו להתייעץ עם מעצבים ומתכננים המתמחים בתחום זה.

שומרים על הבטיחות

מטבח הוא אחד המקומות המסוכנים ביותר בבית. בחלל הזה עוברות תשתיות חשמל, מים וגז ולעיתים שוררים בו אחוזי לחות גבוהים יחסית או טמפרטורות גבוהות. כל אלו, בשילוב עם העבודה האינטנסיבית שלעיתים מתרחשת במטבח, הם בעלי פוטנציאל גבוה לתאונות. כדי למנוע מצבים מסוכנים חשוב להרכיב את התשתיות בהתאם לתקנים שנקבעו בחוק ולהקפיד במיוחד על שלושת הדברים הבאים:

  • התקנת נקודת גז: אם יש במטבח כיריים הפעולות באמצעות גז, יש להקפיד על התקנת הנקודה בהתאם לקבוע בחוק הישראלי.
  • התקנת נקודות החשמל: יש לוודא כי הנקודות מותקנות באופן בטיחותי ונגיש, ומומלץ לצייד את השקעים בכיסויים שיגנו עליהם מפני חשיפה למים.
  • התקנת תנור: כאשר במטבח יש תנור מובנה המותקן בתוך ארונות המטבח, יש לוודא כי הוא מותקן באופן המאפשר קירור יעיל.