אי במטבח- כל מה שצריך לדעת

במטבחים החדשים כמעט תמיד תוכלו למצוא אי. הוא יכול להיות אי המיועד לעבודה, או המקום האולטימטיבי למצב של אי עבודה… בזמן הקפה שלכם (אפשר גם בירה או כוס יין אם מתאים..). בכל מקרה, אי במטבח הוא תוספת כיפית שמכניסה הרבה סטייל ומראה מודרני למטבח, גם אם סגנון העיצוב שלו הוא כפרי. הוא משמש גם כאזור אחסון נוח בנוסף להיותו אזור עבודה ו/או אכילה. עם זאת, צריך לשים לב מתי מתאים אי במטבח ובכלל איך לתכנן אותו נכון.

 

לפני הכל: לוודא שהמטבח לא יהפוך למבוך

כדי שהאי יהיה לכם פונקציונלי, נוח וגם כדי שישתלב היטב מבחינה עיצובית, צריך שיהיה לו מספיק מקום. מספיק מקום אומר לא רק שהאי יכנס איכשהו בתוך המטבח אלא שיהיה מספיק מרחב, הוא לא יסגור את החלל ויאפשר מעבר נוח בכל חלקי המטבח. לכן, אם אין מרווח של לפחות 90 ס"מ בין המקום בו אמור להיות האי לבין ארונות המטבח אל  תטרחו. עם מרווח צר מזה תרגישו כמו בתוך מבוך ובמטבח חייבים תנועה חופשית וזורמת.

אם כבר אי- שיהיה בו מקום

מדדתם ווידאתם שהמרחק בין אזור האי לארונות עולה על 90 ס"מ? עכשיו אפשר לעבור הלאה ולתכנן את מידות האי עצמו. גם כאן, אם אין מספיק מקום לאי מרווח, עדיף כבר לוותר כי השימוש בו לא יהיה נוח, בין אם תכננתם שישמש לאכילה ובין אם כאזור עבודה. מומלץ שמידות האי יהיו 90X100 ס"מ לפחות. אם השטח העומד לרשותכם קטן יותר, עדיף כבר להשאיר את האזור פתוח ולתת למטבח עוד מרחב. כדי שהאי ישתלב עם המטבח היטב, כדאי שגובהו יהיה כגובה השיש שהוא 90 ס"מ בד"כ. כאשר האי גדול ויש די מקום אפשר למקם לידו כיסאות וכך שיהיה אזור ישיבה ואכילה. גובה הכיסאות צריך להיות כ 30 ס"מ פחות מגובה האי.

למה עומד האי לשמש אתכם?

חשוב לתכנן כבר מראש למה האי עומד לשמש. הוא יכול לשמש כאזור אכילה בלבד (אזור אכילה עיקרי או משני בנוסף לפינת אוכל), הוא יכול לשמש כאזור עבודה וניתן לשלב גם בין אזור עבודה לאכילה. אם אתם משלבים בין השניים, ניתן לעצב אותו במבנה מדורג בו אזור העבודה גבוה יותר ואזור האכילה מעט נמוך יותר. אם בחרתם באי כאזור עבודה, ניתן לקחת את העניין רחוק יותר ולהחליט שבו יהיו הכיור או הכיריים. ניתן אפילו להחליט שמדיח הכלים יהיה באי. יש לקחת בחשבון שכיוון שכיור וגם כיריים מחוברים לתשתיות, אי כזה יהיה קבוע ולא ניתן להזזה. להתקנת כיור או כיריים תצטרכו כנראה גם את שירותיו של חשמלאי או אינסטלטור בנוסף לנגר שיבנה את האי. בהחלטה האם למקם על האי כיור או כיריים חשבו על מהלך העבודה עם כל אחד מהם. כיור כדאי למקם אם האי הוא גדול יחסית כך שעבודה עם המים תהיה נוחה והם לא יתיזו על הרצפה כל הזמן. מבחינה עיצובית יש יתרון לכיור כיוון שהברז נמצא ממש במרכז חלל המטבח בולט ויכול להוות פריט דקורטיבי ממש. היום ניתן לבחור מגוון ברזים למטבחישנם ברזים מעוצבים וגבוהים בעלי קשת גדולה כך שאי אפשר יהיה לפספס אותם. ברזים יכולים להתאים בצבעם וסגנונם לסגנון העיצוב של המטבח. ישנם כאלה בצבע זהב ועיצוב וינטאג' לעומת שחורים, לבנים או כסופים בקווים נקיים ומראה מודרני, אך צריך לוודא שהדבר אכן נוח לכם. אם בחרתם בכיריים, כדאי שיהיו כיריים חשמליים או אינדוקציה (אינדוקציה עדיפה אם יש ילדים קטנים) וגם כאן כדאי שהאי יהיה רחב מספיק כי בישול יכול לחמם, להתיז שומן וללכלך.

בחירת החומר המתאים לאי

בחירת החומר ממנו יהיה עשוי האי תשפיע מאוד גם על המראה והתוספת העיצובית שלו למטבח וגם מבחינה פרקטית. אצל אוהבי הסגנון הכפרי הבחירה הטבעית היא בעץ. אמנם עץ אכן מכניס מראה ותחושה של חמימות וטבעיות אך מבחינה מפרקטית הוא פחות מומלץ. משטח עץ יהיה רגיש יותר לשריטות, פחות קל לניקוי וגם רגיש לחום או ללחות במקרה שהחלטתם למקם על האי כיריים או כיור. משטח שיש, משטח פולימרי כלשהו או בכלל נירוסטה עדיפים על פני עץ. אם האזור משמש לבישול נירוסטה תהיה נוחה מאוד. היא עמידה בפני חום, וקלה לניקוי אך עם זאת לא מתאימה מבחינה עיצובית לכל אחד ולכל סגנון. אפשר להתאים בין דוגמת משטח האי לבין דוגמת השיש. כך האי ישתלב היטב במטבח. מומלץ שגימור האי יהיה מפורמייקה, חומר עמיד וקל לניקוי.

אחסון: לתכנן ולהשתמש בחוכמה

האי נותן לכם שטח אחסון לא קטן שיוריד מהעומס בארונות או השיש. חשוב לתכנן נכון את שטח האחסון כך שיהיה בו מקום לחפצים שתרצו שיכיל. אפשר שיהיו בו שתי מגירות גדולות או שתיים בינוניות ואחת קטנה. אם אזור האחסון באי מיועד בעיקר לסירים, כדאי לבחור בשתי מגירות שכל אחת מהן היא כ 37 ס"מ (הגובה הכולל המיועד לאחסון הוא  כ 75 ס"מ). אפשר גם שיהיו שתי מגירות של 30 ס"מ ואחת נוספת של 15 ס"מ. אם האי פונה לסלון, ניתן גם ליצור בצד זה אזור אחסון אך כאן לא כדאי לאחסן כלים אלא חפצים אחרים המתחברים יותר לאזור הסלון והבית בכלל.

לסיכום, אי במטבח הוא בעל יתרונות רבים. הוא מוסיף סטייל לעיצוב המטבח, במיוחד עם גופי תאורה מעוצבים מעליו. הוא מהווה אזור אחסון, עבודה ואכילה לפי בחירתכם. עם זאת, חשוב לתכנן אותו נכון ולקחת בחשבון את גודל האזור המיועד לו וגודל המטבח בכלל