איך משפצים מטבח בצורה פונקציונלית?

כאשר משפצים את הבית, אחד האתגרים הגדולים ביותר הוא חדר המטבח. כאן בולט במיוחד הצורך לשלב בין ההיבט העיצובי לבין ההיבט הפונקציונלי של החדר; מצד אחד אנחנו מעוניינים ליצור מרחב אסתטי שנעים לשהות בו, ומצד שני חשובה לנו לא פחות נוחות השימוש והפרקטיות של המטבח. אז כיצד יוצרים את המיזוג האידיאלי בין שימושיות לבין אלגנטיות? על כך במאמר הבא.

קודם כל – עושים סדר

לפני שמתחילים, הסתכלו היטב על המטבח שלכם כפי שהוא כיום. בבתים רבים, המטבח עמוס בחפצים ובפריטים שאין בהם עוד צורך. מכשירים חשמליים שמשתמשים בהם פעם בשנה בלבד, סירים שאין להם מקום אחסון מספק או תבלינים שתופסים מקום על משטח העבודה. כל אלו יוצרים מראה עמוס ויקשו עליכם לעבוד בנוחות בחדר המטבח. לכן, כצעד ראשון לקראת השיפוץ, מומלץ מאוד לעשות סדר מקיף בחדר המטבח; רוקנו את הארונות, מסרו כלים שאין לכם צורך בהם והשליכו פריטים שסתם תופסים מקום. בסיום שלב זה תקבלו תמונה מדויקת של תכולת המטבח ותוכלו לתכנן היטב את אזורי האחסון הדרושים לכם.

בוחנים מחדש את מיקום המטבח

בני אדם הם יצורים של הרגל. הרבה פעמים אנחנו "לומדים לחיות" עם מצב מסוים ומתקשים לחשוב על דרכים חדשות שעשויות להתאים לצרכים שלנו הרבה יותר. לכן, אם אתם שוקלים לשפץ את המטבח, כדאי לעצור רגע, ולנסות לחשוב אם התכנון הנוכחי של החדר אכן עונה על הדרישות שלכם. לעיתים קרובות, בייחוד אם תתייעצו עם מעצבי פנים המומחים בתחום, תקבלו נקודת מבט חדשה. ייתכן למשל כי ניתן להעביר את תשתיות המטבח למיקום שונה ונוח יותר סמוך לחלון וכך לאפשר פיזור יעיל יותר של אדים הנוצרים בעת הבישול. לכן, בדקו היטב אם ניתן לסדר מחדש את חלל המטבח באופן הממקסם את הפוטנציאל שלו.

הגדרת תקציב

אחרי שגיבשתם את תוכנית המתאר הבסיסית של המטבח החדש שלכם, זהו הזמן להגדיר תקציב. מסגרת התקציב תסייע לכם לקבוע סדר עדיפויות, ולהחליט מהם הדברים העיקריים שאותם אתם רוצים לשדרג במטבח. אם התקציב שלכם מוגבל, מומלץ מאוד להתמקד בתיקונים דחופים הנוגעים לתשתית הבסיסית של המטבח. לדוגמה, החלפת כיור למטבח היא הכרחית במקרים שבהם יש פגם מהותי בכיור הנוכחי המותקן במטבח. שימו לב, שיפוץ המטבח הוא הזדמנות מצוינת להעלות את המטבח רמה אחת למעלה – תוכלו להתרשם מהמגוון הרחב של כיורים למטבח, ולבחור בזה שעונה על הצרכים העדכניים שלכם. נקודה חשובה נוספת שיש להתחשב בה בעת תכנון התקציב – אל תשכחו כי לעיתים ייתכנו חריגות מן התקציב המקורי, ולכן יש לקחת בחשבון גם עניין זה בחישוב הכללי של ההוצאות.

תכנון אזור העבודה

שיפץ הוא תהליך מורכב המצריך תשומת לב לפרטים הקטנים ביותר. לכן, כדי שתהיו מרוצים מהתוצאות, חשוב לתכנן היטב את אזורי העבודה במטבח, בדגש על הנקודות הבאות:

  • משטחי עבודה מספקים: בדקו מהו משטח העבודה העומד לרשותכם היום. אם שטח זה עונה על הצרכים שלכם, תכננו את אזור עבודה החדש על פיו. לעומת זאת, אם העבודה במטבח אינה נוחה לכם, נסו לתכנן את המטבח החדש כך שיכלול משטחי עבודה רבים יותר. מלבד השיש, תוכלו לדוגמה להוסיף אי למטבח או להרחיב את המטבח על פי הצרכים הנוכחיים שלכם.
  • בחירת חומרי הגלם: בשוק תוכלו למצוא משטחי עבודה בטווח מחיר רחב. בדרך כלל, ככל שמשטח העבודה הוא עמיד יותר, כך העלות שלו תהיה גבוהה יותר. לכן, לפני שאתם בוחרים בחומר הגלם, בדקו את עמידותו בפני חום, ואת המידה שבה הוא סופג כתמים. ההמלצה היא כמובן לבחור חומרים איכותיים שיוכלו ללוות אתכם לאורך שנים.
  • בחירת הכיור: נדמה לכם כי בחירת כיור למטבח היא הקלה ביותר? כיום ניתן למצוא כיורים למטבח בדגמים ייחודיים, תוך התאמה למטבח הספציפי. תוכלו לדוגמה להתקין כיור כפול, לבחור כיור גרניט איכותי ולהתלבט בין כיור מלבני סטנדרטי לבין כיור בקווים מעוגלים. הכלל המנחה הוא לוודא כי הכיור שבו בחרתם משתלב היטב בסגנון הכללי ותואם את הדרישות הייחודיות שלכם.

 

תכנון מקומות אחסון

בישול יכולה להיות מלאכה סוערת ומהירה. אתם צריכים שתהיה לכם אפשרות להגיע במהירות לרכיבים הדרושים, ועליכם לדעת בדיוק היכן מונח כל כלי וכלי. כדי שחוויית הבישול תהיה נעימה וקלה, מומלץ מאוד לתכנן במדויק את מקומות האחסון במטבח. במסגרת זו, כדאי למשל לשים לב לסידור הפנימי של המגירות, כך שתוכלו לשלוף בקלות את הסכין הדרוש לכם או לאתר במהירות את קוצץ השום הקטן שעלול להיעלם בין יתר הכלים. מלבד סידור המגירות, עליכם גם להקדיש מחשבה לממדים הרצויים שלהן. אם המגירות מיועדות לאחסון של סירים גדולים, עליהן להיות עמוקות במידה הנדרשת, ואם הן נועדו להכיל פריטים קטנים, רצוי לחלק את המגירות באמצעות מחיצות. בעת תכנון מקומות האחסון קחו בחשבון גם את המכשירים החשמליים המשמשים אתכם, וודאו שרוחב המדפים תואמים את גודל כלי ההגשה שלכם.

תכנון אזור הישיבה

תכנון חלל המטבח יכול לכלול גם סידור של פינת ישיבה משפחתית. בבתים רבים, לצד פינת האוכל הרחבה, קיים גם אזור ישיבה קטן יותר במטבח. באזור זה תוכלו ליהנות מהקפה הראשון של הבוקר, ולקיים את ארוחות היום-יום של המשפחה הגרעינית בלבד. אם אתם אכן מעוניינים בפינת ישיבה מסוג זה, חשוב מאוד לתכנן אותה כך שתהיה פרקטית ותשתלב היטב במתאר חדר המטבח. כדי לחסוך במקום, תוכלו למשל לבנות אי קטן או שולחן בר צר שישמש אתכם גם לצורך הכנת ארוחות וגם לצורך ישיבה. אם תרצו, תוכלו להיעזר בשולחן זה גם לצורך יצירת מקומות אחסון נוספים. כך למשל, אפשר לשלב בשולחן מגירות או תאים שבהם תשמרו את הסכו"ם או פריטים אחרים כגון מפיות ומפות.

לסיכום, תכנון חכם של חדר המטבח יאפשר לכם ליצור עיצוב פונקציונלי המתאים לשגרת היום-יום שלכם. במידת הצורך, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע שיסייעו לכם להרכיב חדר מטבח בעל אווירה מזמינה ונעימה.