ניצול שטח מירבי במטבחים קטנים

המטבח מהווה חלל מרכזי בבית. במיוחד בדירות החדשות בהן המטבח פתוח ומתחבר לסלון ולאזור פינת האוכל, הוא נראה היטב ולכן צריך להיות גם פונקציונלי וגם אסתטי. עם זאת, בדירות רבות השטח המוקצה למטבח הוא קטן ואין ברירה אלא לנצל אותו בצורה טובה ונכונה ביותר תוך שימוש בשיטות ואמצעים לניצול מקסימלי. איך אפשר לנצל את שטח המטבח, גם אם הוא קטן, כך שעדיין יהיה נוח לעבודה ונעים לשהייה?

ארונות לכל אורך הקיר וגובהו

שטח אחסון במטבח נחוץ תמיד ואף פעם לא יהיה יותר מדי ממנו, אם כבר רק להיפך… לכן, כשמתכננים מטבח חשוב להקצות שטח מספיק לארונות, גם עליונים וגם תחתונים. את הארונות העליונים תכננו כך שיהיו צמודים לתקרה. כך תקבלו שטח אחסון נוסף (תחשבו כמה זה במצטבר אם לוקחים את כל אורך הקיר בחשבון) והדבר גם מוסיף לתחושה מרווחת ונקיה יותר של החלל. תכננו ארונות גם מעל המקרר ותחתיו (אפשר גם מגירות).

שימוש בפינות המטבח- אפשרי אך לא חובה

ניצול חכם של פינות המטבח הן אתגר לא קטן אפילו לבעלי מקצוע המתמחים בעיצוב מטבחים. ישנן שיטות שונות כיצד לנצל את פינות המטבח והשטח הסמוך אליהן כדי שיהיו לאזור אחסון. ישנם מתקנים שונים שניתן להתקין בארון המטבח הפינתי על מנת לנצל את שטחו באופן מלא. מתקנים אלה למשל הם מג'יק קורנר, קרוסלה ועוד. עם זאת, הדבר צריך להיות לכם נוח. אם הצלחתם לאחסן את רוב מה שצריך בארונות או מגירות אפשר גם לוותר. בכל מקרה כדאי לקחת את העניין בחשבון ולבדוק האם במטבח שלכם התקנת פתרון כזה תעזור לכם או דווקא תכביד. אם בקרב מומחים בתחום הדעות חלוקות, מה שנשאר הוא לבדוק כל מקרה לגופו.

לנצל את הקירות

תדמיינו רגע כמה שטח היה יכול לתת לנו הקיר אילו רק היה אופקי ולא אנכי… אז גם שטח אנכי ניתן לנצל. המחבתות או הכפות הגדולות תופסות לכם הרבה מקום במגירה או בארון? במיוחד אם סגנון כפרי אהוב עליכם, אפשר לתלות כמה מהן על הקיר. כיוון שהמטבח קטן מומלץ לא להגזים כדי לא ליצור עומס בחלל, אך כל מחבת שמתפנה מהמגירה מספקת מקום פנוי לכלי אחר. דרך נוספת לניצול הקיר היא התקנת מדף ארוך. ניתן להתקין מדף ארוך ועליו לשים מכשירי חשמל שאין להם מקום על השיש ואף לקשט בעציצים וצמחי תבלין שיכניסו ירוק ואווריריות לחדר. הנחתם של עציצים מעל הכיור תאפשר לכם השקיה שלהם באמצעות ברזים נשלפים ותחסוך לכם את ההשקיה עם משפך. על המדף או המדפים ניתן לשלב כאמור בין מכשירי חשמל, עציצים, כלים וגם חפצים דקורטיביים.

לאחסן במטבח רק מה שצריך

לפעמים יש לנו נטיה לאחסן במקום אחד פריטים שכלל אינם קשורים ואינם נחוצים לפעילות שאנו מבצעים בו. כך למשל במטבח, גם אם במעמקי הארון או המגירה, ניתן למצוא פריטים כמו סוללות, כבלים, חומרי ניקוי שאינם נמצאים בשימוש במטבח ועוד שלל פריטים, כולל כאלה שכבר יצאו לחלוטין משימוש. כיוון ששטח המטבח מוגבל, כולל אזור האחסון, הקפידו לאחסן רק חפצים ופריטים הנחוצים לכם במטבח. גם ככה ישנם פריטים רבים לאחסון במטבח כמו כלי מטבח – בישול והגשה, מוצרי מזון יבשים, מכשירי חשמל, סבון כלים או טבליות למדיח ועוד. לכן, מה שאינו קשור למטבח באופן ישיר – מצאו לו מקום אחר או בכלל זרקו.

פתרונות המאפשרים גמישות ושימוש בשעת הצורך

בעלי דירות קטנות מכירים מגוון טריקים ושיטות כיצד לשמור על החלל מרווח. אחד מהם הוא שימוש בריהוט מודולרי ומתקפל. המיטה מורמת כלפי מעלה ונראית כארון כל עוד אינה בשימוש, מיטה שמשמשת כספה לכל דבר בשעות היום, סט שולחנות בו האחד מוכנס מתחת לאחר כל עוד אין בו צורך ועוד. גם במטבח ישנם פתרונות מסוג זה כמו משטח עבודה מתקפל המובנה בתוך הארון, שולחן שניתן לפתיחה משמעותית בעת אירוח אך ביום יום תופס מעט מקום ואף ברזים נשלפים קטנים שאינם תופסים מקום רב בחלל אך בעת שליפתם ניתן לנקות באמצעותם גם את השיש.

צבעים בהירים

לצבעים השפעה רבה מאוד על מראה החלל. צבעים בהירים יוצרים תחושה, גם אם זו אשליה אופטית לחלוטין, של שטח מרווח יותר, זאת בשל העובדה שצבעים בהירים מחזירים אור ואילו צבעים כהים בולעים את רובו. ככל ששטח נראה חשוך יותר כך יראה גם צפוף וקטן. לכן, מומלץ להשתמש בצבעים בהירים הן לקירות והן לשיש ולארונות. הצבע לא חייב להיות לבן. אפשר צבעים מהמשפחה כמו שמנת וקרם. אפשר גם גוונים פסטליים כמו תכלת בהיר, צהוב בהיר או ירוק (כן, גם כאן בהיר…). כך תצרו שטח פתוח ומרווח יותר.

להשתמש בתאורה הנכונה

כמו הסעיף הקודם, לא מדובר כאן על ניצול נכון של השטח אלא כיצד ליצור מראה ותחושה של חלל מרווח יותר. גם לתאורה השפעה רבה על תפיסת החלל והאם יראה לנו קטן צפוף או מרווח. השתמשו בתאורה שתופסת מעט מקום בחלל. היום ישנו מגוון רחב של אפשרויות כמו תאורה צמודת תקרה, פסי צבירה, תאורה שקועה. כיוון שהשטח קטן כדאי לפזר במספר נקודות גופי תאורה קטנים שאינם יורדים מדי כלפי מטה במקום גוף תאורה דומיננטי אחד.

לסיכום, פעמים רבות במיוחד באזורים עירוניים צפופים כמו אזור המרכז, שטח המטבח הוא מצומצם למרות שזהו אזור מרכזי בבית המשמש אותנו למספר מטרות. שימוש חכם בשטח המטבח וניצולו בצורה נכונה יאפשרו לכם להתגבר על האתגרים ולקבל חלל נעים, מרווח, מסודר ופונקציונלי.