מה לא לעשות כאשר משפצים מטבח

אין כמו לבשל במטבח יפה ומעוצב, ואין ספק כי הניחוחות של הבישול משתלבים הרבה יותר טוב עם מראה נאה ואלגנטי. אבל… אם תכנון המטבח אינו מתבצע כהלכה, אותם ניחוחות נפלאים יכולים להפוך בקלות לאדי לחות שבטווח הארוך יזיקו לארונות ויפגעו ביופיו של המטבח.

ואכן, כאשר מתכננים מטבח, חשוב לזכור כי בראש ובראשונה מדובר באזור פונקציונלי. בין אם אתם אוהבים לבשל סעודות מרובות משתתפים ובין אם אתם בעיקר מחממים ארוחות טייק-אווי, חשוב מאוד לוודא שהמטבח היפה שעיצבתם עונה על הצרכים שלכם. אז למה חשוב לשים לב ומה לא מומלץ לעשות בעת שיפוץ המטבח? הנה הטיפים החשובים ביותר.

 

לא מומלץ – שיפוץ בשלבים

 

שיפוץ מטבח הוא פרויקט לא פשוט, ולעיתים הוא גם עשוי להיות לא זול. לכן, כדי להפחית את עלויות השיפוץ, זה יכול להיות מפתה מאוד להגיד לעצמנו דברים כגון "את זה נעשה מאוחר יותר" או "אולי נוסיף אחר כך עוד ארון אחסון או אי באמצע המטבח". אם הגעתם לשלב הזה עצרו רגע. ברוב הבתים בארץ המטבח הוא אזור לא מאוד גדול, ומרחב התמרון שלכם לביצוע שינויים עתידיים הוא מצומצם יחסית. וכאשר לא מתכננים את המטבח בתור יחידה אחת, לפעמים יהיה קשה מאוד לבצע שינויים בהמשך הדרך ובמקרים אחרים, שיפוץ נוסף עלול להתברר כיקר יותר. גם התוצאה הסופית של "שיפוץ בהמשכים" עלולה להיות לא מאוד אסתטית, מכיוון שקשה לראות את התמונה הכללית ולבחור בקונספט עיצובי מוביל. לכן, ההמלצה היא להגדיר היטב את הצרכים שלכם בטרם תחילת השיפוץ, להיעזר במעצבים בעת הצורך ולתכנן את המטבח בכללותו באופן שיענה על הדרישות שלכם וישרת אתכם היטב לאורך שנים.

בחרו את חומרי הגלם בחוכמה

 

כאשר אנחנו מתכננים מטבח, קל מאוד להיסחף אחר ההיבט האסתטי של התהליך. אנחנו מתרגשים מבחירה של ברזים בעיצובים מיוחדים, וממש כבר רואים לנגד עינינו איך השיש הלבן והמעודן משתלב במטבח האלגנטי שלנו. אבל לצד יופיו של המטבח חשוב להתייחס למידת הפרקטיות שלו. אחרי הכול, ככל שתשתמשו במטבח יותר כך הזמן ייתן בו את אותותיו ופתאום תגלו כי הכיור המופלא שבחרתם מלא שריטות וסימנים. לכן, ההמלצה היא למצוא את האיזון המתאים בין אסתטיקה לבין שימושיות. בחרו חומרי גלם עמידים שיוכלו להיראות נהדר גם אחרי שנים של שימוש. וקחו בחשבון גם את רמת התחזוקה שיש באפשרותכם להשקיע. אחרת, תמצאו את עצמכם עמלים יום ולילה בשביל לתחזק את מראה המטבח ולשמור על יופיו.

אל תתפשרו על אחסון מספק

 

יהיה סגנון העיצוב אשר יהיה, יש דבר אחד שחייב להיות בכל מטבח – אחסון. ללא מקום אחסון מספק, תגלו די מהר שהפריטים השונים גודשים את משטחי העבודה ואת אזור השישי, וכך גם העיצוב האלגנטי ביותר ייראה עמוס ולא אסתטי. אז מה עושים? שמים לב לנקודות הבאות:

  • המצב הקיים והמצב הרצוי: בדקו את פתרונות האחסון הקיימים במטבח הנוכחי וענו בכנות – האם אתם מרוצים מהם? אם לא סביר להניח שאתם זקוקים למקום רב יותר או שעליכם לצמצם את מספר הפריטים שברשותכם.
  • נוחות שימוש ונגישות: מכירים את הקרוסלות שהיה מקובל לשלב בכל פינה במטבח? זוכרים איך כל פריט שהנחתם שם היה נעלם בשלב כלשהו מתחת למדפים המסתובבים? עיצוב מסוג זה מקשה את השימוש היום-יומי במטבח ומצמצם את יעילות נפח האחסון הזמין. כדי להימנע ממצבים כאלו, נסו לתכנן את אזורי האחסון כך שיהיו נגישים ונוחים ככל האפשר.
  • התאמה לפריטים הקיימים: כדי למקסם את נפח האחסון העומד לרשותכם, ודאו כי סידור המגירות והארונות מתאים לפריטים שאתם משתמשים בהם. אם למשל יש לכם כלים חשמליים רבים, מומלץ ליצור מקום אחסון מתאים שיאפשר לכם לשלוף את הכלי בקלות ולהחזיר אותו למקומו בתום השימוש. כך הכלים החשמליים לא יתפסו מקום יקר על שטח העבודה ויאפשרו לשמור על מראה נקי ומסודר בחדר המטבח.

אל תשאירו את התאורה לסוף

 

תאורה נכונה חשובה מאוד גם בחדר המטבח. היא מאפשרת לכם לראות היטב את המזון שאתם מכינים, ואם במטבח יש פינת אוכל, תאורה חכמה תסייע לשמור על אווירה נעימה בזמן הארוחה. לכן חשוב מאוד לתכנן את התאורה כבר בשלב העיצוב הראשוני של המטבח. במידת האפשר היעזרו באור טבעי שיסייע להאיר את המטבח ולחסוך בהוצאות חשמל. חלונות שממוקמים בחוכמה יוכלו גם לסייע בפיזור הלחות שמצטברת בחדר המטבח ואפילו להוסיף עניין לעבודה במטבח. דמיינו לדוגמה שבמקום לבהות בקיר בזמן שטיפת הכלים אתם יכולים להביט החוצה מהחלון.

אך גם כאשר אתם מצליחים לתעל את אור היום באופן המיטבי ביותר, עדיין נדרשים גופי תאורה שישמשו אתכם בעת הצורך. לשם כך נסו לתכנן את גופי התאורה כך שיאירו היטב את משטחי העבודה, ואם תרצו תוכלו אף לשלב תאורת ספוטים מתחת לארונות המטבח או באזורים חשוכים יחסית המצריכים תאורה נוספת. ואם אתם מעוניינים שתהיה לכם שליטה מלאה על רמת התאורה, תוכלו להתקין דימרים לעמעום עוצמת האור, וכך ליצור אווירה נינוחה בשעת הארוחה המשפחתית.

ואל תשכחו את הפח!

 

לסיכום, פרט שנראה אולי שולי אך למעשה יש לו חשיבות עליונה – הטיפול באשפה. העבודה במטבח מייצרת המון זבל וגם אריזות פלסטיק וחומרים נוספים שניתן למחזר אותם. תכנון מטבח מודרני חייב לקחת בחשבון גם היבט זה ולהקדיש מקום מספק לאשפה אורגנית ולאשפה הניתנת למחזור. במרבית הבתים פח האשפה ממוקם מתחת לכיור המטבח, אלא שאזור זה הוא מצומצם יחסית בגודלו וללא תכנון עלול להיות מקור לאי סדר וריחות לא נעימים. לכן, אם אתם ממקמים כאן את פח האשפה ודאו כי אזור זה מחולק באופן חכם המאפשר לכם לשלב כמה פחים (אשפה אורגנית ויבשה) וכי אתם יכולים לאחסן את כל הפריטים המצריכים מחזור בצורה נוחה ונגישה.