שחור זה הלבן החדש

חשיבה מחדש, עשויה להכניס יותר צבע לחיינו. שחור למשל. למה הכוונה? צבעים הם מסוג הדברים, שמתקשרים לאסוציאציות רבות. כתוצאה מכך, נוטים לחבר צבעים וגוונים ספציפיים לאלמנטים עיצוביים מסוימים, באופן שהוא לעתים אוטומטי מדי. מקובע בחשיבה. אך לעתים, אפילו שינוי קל בכך, עשוי לקחת את כל העיצוב לכיוון חדש. אלה כמה תובנות ממחישות לגבי רעיון זה ובכלל, לגבי שימוש בצבע השחור בעיצוב הבית:

מגוון אלמנטים

ללא ספק, צבעים בהירים הם צבעים מקובלים מאוד בעיצוב בתים. צבע הקירות דומיננטי כל כך, שאנחנו לרוב לא שמים אליו לב במיוחד. לוקחים כמובן מאליו, שהוא צבע בהיר מאוד. דוגמה נוספת, היא מה שנקרא מוצרים לבנים – מקרר, מכונת כביסה, מייבש כביסה, מיקרוגל. כל אלה, פופולאריים במיוחד בצבע הלבן. משמע, ההיפך הגמור משחור. למרות זאת, אינספור חפצים לבית זמינים כיום גם בצבע שחור. תודות לכך, תוכלו למשל למלא חדר אמבטיה באביזרים אופייניים שהצבע השחור מוביל בהם. אם תרצו, תוכלו למצוא גם לא מעט אריחים לקירות בחדר זה, אשר מדגישים שימוש בצבע השחור.

לא להגזים

לכל צבע יש יתרונות וחסרונות, אבל השחור מיוחד במינו מבחינה זו. הדבר נובע מכך, שאין צבע כהה יותר ממנו. כמובן, חייבים לקחת בחשבון בהקשר זה גם את ההשפעה על האור. ככל שהחדר יהיה יותר שחור, כך הוא יראה פחות מואר. מצד שני, ניתן לאזן זאת באמצעות תאורה מתאימה.

גישת הקו הדק

אחת הדרכים היותר פשוטות לשלב שחור בעיצובים, מבלי שזה יראה מוגזם בכלל, היא גישה של קוים דקים. קווים כאלה, משמשים פעמים רבות לשם מסגור אלמנטים שונים בחלל המעוצב.

למשל, מסגרת שחורה לחלון. דוגמה נוספת עשוי לספק מקלחון שחור. מאחר שמקלחון בנוי בעיקר מלוחות זכוכית שחייבים להיות שקופים (לפחות חלקית), הצבע השחור יתבטא בו בקווים מפרידים דקים יחסית.

עניין של סגנון

מי שחושב על עיצוב הבית באופן רחב ומנסה להשיג במתכוון קו עיצובי ספציפי וברור, צריך לשאול שאלה פשוטה – האם שחור באמת מתאים לכך? בהנחה שלא תשתמשו בצבע זה בכל הבית, האם חדר אחד שבו השחור דומיננטי, יתחבר היטב לסגנון בשאר המבנה? ניתן להרחיב זאת גם להתחברות לתנאי הסביבה. אם אתם גרים בנוף מדברי, שהוא בעיקר מרחב פתוח ושטוף אור, חדרים אפלוליים, שחורים, אולי פחות מתאימים לכך. ולהיפך – אולי זה יעבוד טוב, דווקא בסביבה יותר צפונית, חורפית וגשומה. בכל מקרה, אם משאירים את הקירות בעיקר בצבע בהיר ומדברים על שחור בהקשר חפצים ספציפיים בלבד, תהיה לכם גמישות רבה מבחינה זו.

עם מה זה הולך ביחד?

הצבע השחור הולך טוב במיוחד, עם כמה וכמה צבעים וגוונים:

  • חום – חום הולך עם שחור ביחד, כאשר מעוניינים במראה קלאסי.
  • צבעים כהים מסוגים שונים – שחור עשוי להשתלב היטב, גם עם צבעים כהים מאוד מסוגים שונים. למשל כחול מאוד כהה.
  • אפור – אפור הוא צבע מיוחד בהקשר זה, מאחר שהוא משתלב היטב עם שחור וגם עם לבן, במה שניתן לכנות סגנון מונוכרום.
  • לבן ובהיר – כמו כן, עוד אפשרות מעניינת מבחינה ויזואלית לאזן את השחור, היא דווקא באמצעות משטחים בהירים.
  • ירוק – ירוק הוא צבע מעט יוצא דופן בעיצוב בתים. רואים אותו בצמחים, אך הרבה פחות מזה על קירות או חפצים שונים בחלל. עם זאת, פה ושם הוא מתאים מאוד. בשיש למשל, שבו גווני ירוק ושחור הולכים טוב מאוד ביחד.
  • צבעים נוספים – ישנם צבעים נוספים שעשויים להתאים יחד עם שחור וכל אחד משילובים אלה, עשוי להיות מיוחד בפני עצמו. וורוד למשל. נשמע קיטשי? אולי. אבל אם זה הסגנון שאתם מנסים ליצור, למה לא?

עוד כמה נקודות מעניינות

הצבע השחור הוא ללא ספק צבע יוצא דופן. בהקשר השימוש בו לעיצוב, מעניין לציין כי

  • הפרדה בצבע – בזכות היותו צבע עז כל כך והניגוד הרב שלו לסביבתו, שחור עשוי לשמש גם לתחימת אזורים שונים בחדר.
  • היבט המרקם – שחור לא חייב להיות אחיד. אחידות בצבע עז כזה, עשויה להיות משעממת מדי מבחינה ויזואלית. אם תסתכלו למשל על שיש שחור, תראו שהוא עשיר בגוונים ובטקסטורות. זה כבר נראה הרבה יותר טבעי ומעניין. היבט זה, מתבטא באופנים שונים, בהתאם לסוג החומר שבו מדובר – שיש, מתכת, עץ וכן הלאה.
  • שילוב מעניין בחלונות – הזכרנו קודם מסגרת שחורה לחלונות. אם אור רב נכנס דרך חלון מסוים, אז ככל שהצבע השחור סביבו רב יותר, כך עשוי להתקבל ניגוד מעניין.
  • יש מקרר שחור? – גם בתחום המוצרים הלבנים, מבחר המוצרים בשחור גדול כיום ביחס לעבר. מקררים שחורים למשל, כבר פחות נדירים.
  • לקחת בחשבון היבטי ניקוי – לכלוך על משטח שחור עשוי להיות בולט יותר. כדאי לקחת זאת בחשבון.
  • הסתייעות בתוכנות עיצוב – חשים נועזים למדי, בכך שאתם שוקלים עיצוב יוצא דופן שכזה בשחור? אבל קצת מהססים "להמר" ולהתחייב לכך? לא בטוחים לגבי התוצאה? יש כיום כלי עזר ממוחשבים לעיצוב, שמסייעים להעריך כיצד דברים יראו בפועל. ניתן בעזרתם לשחק עם האפשרויות, בנוחות ובקלות.

להתחשב בשינוי תכניות

עם הזמן, טבעי שרוצים לשנות עיצוב וכך עשוי להיות גם לגבי בחירתכם בשחור. במצב כזה או במידה ותתחרטו לגבי אחד האלמנטים השחורים בבית, קחו בחשבון ש:

  • שינוי קיר שחור בחזרה לצבעים בהירים מסובך יותר.
  • אלמנטים קלים להזזה כשטיחון שחור יותר קלים להזזה מאשר, למשל, קיר שחור.
  • היקף האנשים שירצו את המקרר השחור שאתם כבר לא רוצים, יהיה, איך נאמר, קצת יותר קטן.