רעיונות לניצול מלא של מטבח קטן

אם אתם אוהבים לבשל, בטח כבר דמיינתם מאות פעמים את המטבח האידאלי שלכם. חלל רחב ונוח, המון שטחי עבודה, רצוי לפחות שני כיורים, ותנור מקצועי, כזה שכיף לבשל בו ונעים להסתכל עליו. אבל פנטזיה לחוד ומציאות לחוד. רובנו גרים בבתים לא גדולים, שבהם המטבח הוא לעיתים אזור מצומצם בגודלו שאינו מאפשר לנו לממש את התמונה המושלמת שהעלנו ברוחנו. החדשות הטובות הן שבזכות חשיבה יצירתית ותכנון מדויק תוכלו ליצור מטבח שיתאים לצרכים שלכם וישתלב היטב בסגנון העיצוב הכללי של הבית. איך עושים את זה? הנה כמה טיפים.

מתחילים במדידה מדויקת

כל מטבח חייב להיות מתוכנן באופן המאזן בין אסתטיות לבין פונקציונליות, וכאשר מדובר במטבח קטן ההנחיה הזאת נכונה שבעתיים. במטבחים שהמרחב שלהם לא גדול כל סנטימטר עשוי להיות משמעותי, בייחוד כאשר אנחנו בוחרים ארונות מטבח ומחליטים היכן למקם מכשירי חשמל גדולים כגון מקרר, תנור או מדיח. לכן, לפני בניית תוכנית שיפוץ חשוב מאוד למדוד את שטח המטבח באופן יסודי, כן, גם אם מדדתם את המטבח בעבר במסגרת השיפוץ האחרון שלו. כידוע, הבית לעיתים "זז" וגם סטייה שנראית מזערית יכולה להשפיע על המרחב ועל הגודל הרצוי של ריהוט המטבח. מידות מדויקות חשובות גם לצורך תכנון מרחב התנועה במטבח. בסופו של דבר, אנחנו רוצים שיהיה לנו נוח לנוע מעמדה לעמדה במטבח וכדאי לוודא שאתם משאירים מרווח מספק לעבודת הבישול.

בוחרים בקונספט מודולרי

סיימתם את שלב המדידות ופתאום הבנתם שהמרחב שלכם הוא אפילו קטן משחשבתם מלכתחילה? אל דאגה, כיום ישנם פתרונות מודולריים שיסייעו למקסם את החלל העומד לרשותכם. לדוגמה, אם אין לכם הרבה מקום במטבח לשטחי עבודה, אפשר לתכנן משטח עבודה מתקפל המובנה בתוך ארונות המטבח, לפתוח אותו בהתאם לצורך ולקפל אותו בחזרה בסיום העבודה. אותו העיקרון יכול לסייע לכם גם בעת תכנון פינת האוכל, כאשר כיום ישנם משטחים נפתחים שיכולים לשמש כשולחן לארוחות משפחתיות קטנות. רעיון המודולריות עשוי להיות רלוונטי גם כאשר מדובר באזור הכיור במטבח. ניתן למשל לבחור ברז מטבח נשלף בעל ממדים קטנים יחסית שיאפשר לנו לנקות בקלות את אזור הכיור בלי להזדקק לברז גדול מאוד.

עושים סדר

כל מטבח, גם הגדול ביותר, יכול להרגיש עמוס וצפוף. אם חדר המטבח שלכם מלא פריטים וחפצים סביר להניח שברגע האמת תתקשו למצוא את הסיר שאתם מחפשים או את התבלין שקניתם במיוחד לצורך הכנת מתכון. לכן, בייחוד במטבחים קטנים, יש להקפיד לשמור במטבח אך ורק את מה ששייך לו. פריטים כגון סרוויסים שאתם לא משתמשים בהם, מכשירי חשמל ישנים, כבלים, סוללות, מטענים וכיוצא בזה – כל אלו יש להוציא מהמטבח. מלבד זאת, גם פריטים כגון חומרי ניקוי או טואלטיקה כדאי לאחסן במקום אחר וכך להותיר במטבח רק מה שנחוץ לכם לצורך הבישול.

מנצלים את כל השטח העומד לרשותכם

הביטו רגע במטבח שלכם. איך נראים הארונות? האם אתם שמים לב לאזורים "מתים", פינות שאינן מנוצלות כיאות או תכנון לא יעיל של החלל? כמעט בכל מטבח תוכלו למצוא כמה נקודות שאפשר לשפר וכך ליצור חלל מטבח המעוצב באופן אפקטיבי יותר. שימו לב בעיקר לנקודות הבאות:

  • גובה הארונות: במטבחים רבים קיים מרווח של כמה עשרות סנטימטרים בין חלקו העליון של ארון המטבח לבין התקרה. למצב זה שני חסרונות עיקריים; ראשית בדופן העליונה של הארון מצטבר המון אבק שקשה לנקות אותו ושנית במטבח זה יש המון שטח מבוזבז. אם תתקינו ארונות המגיעים עד לתקרה יהיה לכם מקום אחסון נוסף במטבח שיסייע לכם לשמור על הסדר והניקיון בחדר.
  • פינות: פינות מהוות אתגר אמיתי, משום שקשה לתכנן אותן באופן שיהיה גם יעיל וגם נוח לשימוש. לכן מומלץ מאוד להיעזר באיש מקצוע המומחה בעיצוב מטבחים ולנסות לחשוב כיצד אפשר לנצל גם את האזור הזה של המטבח.
  • התאמה מדויקת למכשירי חשמל: מכיוון שבמטבח קטן כל סנטימטר נחשב, רצוי לבחור מכשירי חשמל המתאימים לגודלו של המטבח. לכן בעת התכנון בדקו היטב מהו המרחב המוקצב למכשירי החשמל הגדולים ובחרו פריטים המתאימים לשטח זה.

יש לכם דלת? בחרו דלת הזזה

במטבחים מסוימים ישנה דלת החוצצת בין המטבח לבין שאר חלקי הבית. דלת זו עשויה לתפוס מקום רב, בייחוד כאשר מדובר במטבח קטן. כדי להתמודד עם מצב זה יש לכם שתי אפשרויות מרכזיות. האפשרות המתבקשת ביותר היא לוותר על הדלת ולנסות לתכנן את חדר המטבח באופן שמייתר את שימוש בה. עם זאת, במשפחות רבות מעדיפים בכל זאת לשמור על דלת המטבח מתוך מטרה למנוע פיזור של לחות או ריחות לשאר חדרי הבית.

במקרים מסוג זה, כדאי לשקול להחליף את הדלת הרגילה בדלת הזזה הנכנסת אל תוך הקיר. דלת מסוג זה תוכל לחצוץ באופן יעיל בין המטבח לבין שאר חדרי הבית, אך היא מצריכה פחות מקום וכך תותיר לכם יותר מרחב בחדר המטבח. ואם תרצו להשקיע, תוכלו גם לבחור בדלת בעלת עיצוב מיוחד ומסקרן שישדרג את מראה הבית.

ולסיכום – משקיעים בעיצוב

סיימתם לתכנן את המטבח, בחרתם עיצוב שממקסם את המרחב של החדר ואתם מרגישים שיצרתם חלל שכיף ונעים לבשל בו. כעת כדאי לחשוב גם על הצד האסתטי של החדר. באמצעות כמה תחבולות פשוטות, תוכלו ליצור תחושה אוורירית ומרווחת יותר גם בחדר המטבח הקטן שלכם:

  • אל תעמיסו: במטבח קטן מומלץ לבחור בעיצוב פשוט ללא אלמנטים עיצוביים רבים שיעמיסו על העין וייצרו תחושה של גודש.
  • בחרו צבעים בהירים: צבעים בהירים יחסית יכולים לסייע "לפתוח" את מראה החדר. אין זה אומר שאתם חייבים לבחור בגווני הלבן; אפשר לדוגמה לבחור בצבע מנטה מרענן או כחול בהיר שיסייעו ליצור אווירה שמחה בחדר.
  • השתמשו בזכוכית: לא כל דלתות הארונות חייבות להיות אטומות. תוכלו לבחור ארונות מטבח בעלי דלתות זכוכית וכך להוסיף אלמנט של שקיפות שיאפשר ליצור אווירה קלילה במטבח.

ולסיכום – אם אתם לא בטוחים שעשיתם החלטה נכונה, או אם אתם מתלבטים באשר לבחירת ארונות מטבח, כיורים או ברזים, תמיד מומלץ לפנות לאנשי מקצוע המתמחים בתחום זה.