מתי אתם צריכים ניסור בבטון?

חיתוכי מסור משמשים ליצירת חיבורים בבטון, ובכך הם מסייעים להגיע לשלוט באזורים בהם מתחילים להיבקע סדקים עקב התכווצות החומר. את החיתוכים השונים חשוב לבצע במרווחים הנקבעים מראש, ורק לאחר שהבטון חזק מספיק – אך לפני שהחלו להיווצר סדקים פנימיים. העיתוי, במקרה הזה, קריטי. הקביעה מתי לבצע את החיתוך תלויה במספר פרמטרים, אותם נסקור לפניכם ממש עכשיו.

מתי כדאי לנסר בבטון?

קביעת מועד ניסור קירות בטון משתנה בהתאם לתנאי מזג האוויר ותערובת הבטון בה נעשה שימוש, כמו גם במידת קשיותו וסוג הציוד המשמש לביצוע החיתוך. שימו לב: אם תבצעו את החיתוך מוקדם מדי ושלא במועד, אתם עלולים לגרום לפירוק החומר (אפקט הנוצר על ידי להב המסור, מושך את התערובת ממקומה ומשאיר אחריו קצה חלש ולא יציב. דבר זה עלול גם להאיץ את בלאי הלהב.

מאידך, ניסור בבטון המתרחש כשכבר מאוחר מדי עלול לגרום להיווצרות סדקים שקשה לעצור.

בתנאי מזג אוויר חמים מאוד, אפשר להתחיל את מלאכת הניסור כבר לאחר ארבע שעות מסיום יציקת הבטון. כשמזג האוויר מתקרר, מומלץ לחכות אף 12 שעות עד לייבוש מלא. הדרך הטובה ביותר להבין האם הלוחות מוכנים לניסור היא לבצע חיתוכי ניסיון בצידי המשטח ולראות כיצד הבטון מגיב. ביצעתם חיתוך ולא הייתה התפוררות? מצוין, אפשר להמשיך לנסר!

חלק מהקבלנים דוחים את מלאכת הניסור ככל שניתן, זאת במטרה להגן על הציוד ועל להב המסור, ולהפחית את שחיקת הלהב. לצורך הניסור תוכלו להשתמש במסגר סוגים של להבים, כשאת הבחירה כדאי לעשות בהתאם לסוג הבטון ומועד תחילת החיתוך.

כיצד נגרם בלאי ללהבים?

  • חיתוך במהירות גבוהה מדי
  • שימוש במסור עם ציר מעוקל
  • שימוש בלהב לא מתאים
  • דחיפה אגרסיבית של הלהב

היכן כדאי לבצע את החיתוך?

לפני שיוצאים לדרך, חשוב לבחור את המיקום בו ניסור הבטון יבוצע, כשההמלצה היא להתחיל את החיתוך במרכז קו העמודים, עם מרווחים של פי 24-36 במפרקים מעובי הלוח. חשוב לדעת: את הניסור מבצעים רק לאחר ייעוץ של מהנדס מבנים.

הנה כמה דרכים לקביעת מיקום הניסור המדויק:

  • חלקו את המשטח בעיני רוחכם למרובעים
  • בחרו באזור שאין בו חיזוקי פלדה
  • הפכו את ניסורי המסור לרציפים וצפופים

זכרו: עדיף שיהיו סדקים קטנים בבטון מאשר להשקיע תקציבים רבים יותר בתחזוקה ותפעול של מספר חיבורים בהמשך

בתנאי מזג אוויר חמים יותר, ההמלצה היא לנסות ליצור ריבוע גדול יותר ואז לחתוך למפרקים פנימיים – כך תוכלו לשלוט בסדקים הנוצרים בבטון, בהשוואה לחיתוך בשטח גדול יותר.

כך מנסרים

מלאכת הניסור היא לא מלאכה מאולתרת והיא דורשת תכנון רב. כדי לעשות זאת נכון, יש לחשב גורמים שונים דוגמת עובי הלוח, אורך הלוח, סוג הבטון והגדרת החיבורים מראש. לאחר שפרשתם את המשטח למפרקים, סמנו אותם באמצעות גיר ואז אפשרו ללהב המסור להגיע לעומק הדרוש. לאחר מכן הניעו את להב המסור בהתאם לסימון שקבעתם מראש. חשוב שלא לסובב את להב המסור תוך כדי תנועה (כיוון שהדבר עלול לגרום לבלאי מואץ ללהב) והשתמשו תמיד בציוד מגן אישי נדרש. זוהי לא המלצה – זה עשוי למנוע פציעות קשות ואף להציל את חייכם.