טיפים לשמירה על מראה מטבח זוהר לאורך זמן

המטבח הוא צומת מרכזי בבית. היום, בניגוד לעבר, המטבח הוא חלק מחלל פתוח הכולל לרוב גם את הכניסה והסלון עם או ללא פינת אוכל כך שהוא בולט מכל נקודה בחלל. בנוסף, במטבח ישנן הרבה התרחשויות ונעשית הרבה עבודה: בישול, אפיה, חימום, ניקיון, פריקת מצרכים ואחסונם ועוד. פעולות אלה, במיוחד כי הן כרוכות בשימוש במים וחום עם תוצרי לוואי כמו עשן או שומן צרוב, דורשות תחזוקה של המטבח כדי שישמור על המראה הנקי והזוהר שלו ולא יראה כמו מטבח תעשייתי. תחזוקה שוטפת לא אומרת כל הזמן לשטוף את המטבח… אלא ביצוע פעולות בסיסיות תוך שימוש בחומרים הנכונים ומצד שני הימנעות מפעולות שיגרמו לשחיקה. כמה טיפים לשמירה על מטבח שמור היטב למרות הפעילות בו.

ארונות מטבח בציפוי למינציה

ממש כפי שפרקט למינציה נחשב עמיד וקל יותר לניקוי באופן משמעותי מפרקט מעץ טבעי כך גם עם ארונות המטבח. ציפוי למינציה הופך את הארונות לעמידים יותר בפני חום ורטיבות וגם קלים יותר לניקוי. היום ישנם סוגים שונים של ציפויי למינציה, כולל כאלה המגיעים בגימור של דוגמת עץ כדי ליצור מראה של עץ טבעי. ניתן כמובן לבחור בשלל דוגמאות וצבעים. את הארונות עם הלמינציה צריך לנקות מדי פעם עם מטלית לחה.

להיות עדינים עד כמה שניתן

כאשר אנחנו בעיצומה של עבודת בישול או הכנת אוכל בכלל, כשאנחנו מג'נגלים בין קיצוץ, חיתוך, שפיכת מים רותחים לסיר, הקפצה בתוך שמן או כל פעולה אחרת, עדינות היא לא תמיד חלק מהעניין אך כדאי להשתדל. ככל שתתקלו פחות בארונות עם חפצים, במיוחד חדים, כך יהיו פחות שריטות. גם נגיעה בארונות עם סיר חם לא תועיל להם. לא מומלץ לסגור את דלתות הארון בטריקה או בעיטה. גם אם לא יתפרקו או יצאו מהמקום תהיה שחיקה מצטברת.

להשתמש בקולט אדים

באופן כללי מומלץ להימנע כמה שאפשר מפעולות הגורמות לעשן, חום רב מהרגיל כמו טיגון ממושך למשל, עדיף להשתמש בשיטות עדינות יותר, אבל אם כבר אתם עושים את הפעולות האלה, וגם בכלל בכל בישול או טיגון מומלץ להשתמש בקולט אדים שיספח גם לחות מיותרת וגם ימנע הצטברות שומן ולכלוך. השתמשו גם בוונטה ופתחו חלון כשאתם מבשלים, מטגנים או אופים.

לנגב את הברז לאחר השימוש

המים בארץ במיוחד ידועים בתור "מים קשים", מים שמכילים לא מעט אבנית. לאחר השימוש בברז ניתן לראות עליו כתמים אפורים לבנים של אבנית. ניגוב ברזים למטבח באמצעות מטלית יבשה תמנע את הצטברות האבנית ותחזיר להם את המראה הזוהר. הברז הוא אחד האלמנטים במטבח שיש להם ברק באופן טבעי, חבל לפספס אותו. מעבר לכך אין צורך לעשות מאמצי על או להשתמש בחומרים חזקים. בכלל שימוש בחומרים חזקים כמו אקונומיקה או סודה לניקוי לא נחוץ ורק יכול להזיק. כאן לא מדובר רק על הברז אלא גם על השיש וארונות המטבח. מספיק ניקוי באמצעות חומץ או קצת נוזל כלים עם מים.

לא לנקות באמצעות סקוטש העשוי צמר פלדה

גם כאן מדובר בניקיון של כל האלמנטים במטבח: ברז, שיש וארונות וגם שולחן המטבח. ניקוי באמצעות כרית העשויה צמר פלדה וגם הסקוטש של פעם (שהיה צבע אדום או ירוק) יגרמו עם הזמן לשריטות ולשחיקת החומר. כדאי להשתמש במטלית עדינה ורכה שאינה מחוספסת או אפילו מגבת מטבח. אם זו מגבת מטבח תכבסו אותה לאחר הניקוי, במיוחד אם הוא באמצעות חומרים נוספים כמו סבון או חומץ. אם אתם אוהבים את הניקוי עם מגבת מטבח הקצו אחת שתשמש רק לניקוי.

על השיש: להניח סירים חמים על תחתיות

לא תמיד אנחנו זוכרים להניח תחתית לפני שמניחים תבנית או סיר חמים על השיש אך הדבר חשוב לשמירה על חוזק חומר הגלם, מניעת סדקים והיחלשות שלו. שיש העשוי חומר סינתטי כמו אבן קיסר, שהוא מסוגי השיש היותר פופולאריים, הוא חומר מעובד בו דבק מחבר בין החלקים והופך אותם לחומר אחד. חום גורם להתרחבות והיחלשות של הדבק. הדבר יכול לגרום ל"פיצוצים" בשיש וגם לבעיות רטיבות בעקבות זה. אבן קיסר ושיש סינתטי בכלל רגישים מאוד גם לקור כך שגם קפואים מומלץ לא להניח על השיש. בשיש העשוי גרניט הנחשב עמיד וחזק ישנה רגישות לחום אך לא לקור.

שיש מאבן טבעית ונוזלים? פחות

בטבע אבן ומים מסתדרים נהדר ויוצרים נופים מרהיבים. במטבח אבן טבעית ונוזלים פחות מסתדרים טוב. בגלל כושר הספיחה והספיגה הגבוה שלה אבן טבעית סופחת גם נוזלים אליה. כשהנוזלים הם מים הדבר יכול להזיק באופן מצטבר לחומר ולהביא לשחיקה שלו. כשאלה נוזלים כמו קפה או יין מדובר גם על פגיעה אסתטית. אם לא מנגבים באופן מיידי הנוזל נספג והכתמים נראים על השיש. אם אתם לא רוצים כתמי קפה או יין על השיש, עדיף למזוג או להתעסק איתם על השיש בצורה מינימלית ואם כבר קרה ונשפך- מיד לנגב עם מטלית לחה.

חלק מהניקיון הוא גם הסדר

כדי שיהיה לכם קל לנקות, וכדי שלא תמצאו את עצמכם עוברים עם המטלית בין חפצים המהווים "פיסול סביבתי" (כי הם לא זזים ממקומם על השיש או שולחן המטבח), רצוי קודם כל לשמור על סדר, כי אין ניקיון בלי סדר. עם הסדר תקלו על עצמכם בעזרת יצירת מקומות אחסון. מלבד הארונות ניתן גם להתקין מדף מעל השיש עליו אפשר להניח כלים, קופסאות עם תבלינים, סלסלות קטנות בהן תשימו למשל מלח, שמן, פלפל ועוד. אם חסר מקום אחסון למחבתות או כפות גדולות אפשר להתקין מוט עם ווים שעליו תתלו מחבתות וכפות. הדבר יוצר גם מראה כפרי וביתי אם זהו סגנון העיצוב במטבח שלכם.