הסרת מכשולים מחדר האמבטיה

חדר הרחצה הוא מקום רטוב ומחליק ומעצם טבעו עלול להיות מסוכן לאנשים בכל גיל. אך כשמדובר בקשישים, אנשים עם מגבלות תנועה או יכולת תגובה איטית – הסיכון גדל שבעתיים. כיצד נוכל להבטיח את שלומם של יקירנו בחדר הרחצה? מהם העקרונות של בטיחות באמבטיה?
באילו אביזרים נוכל לאבזר את חדר האמבטיה כך שיקל על הנכה או על הקשיש?


1. התקינו ידיות אחיזה

ידיות האחיזה מסייעות לתמיכה ולאחיזה בחלל החדר. את הידיות נתקין בתוך המקלחת, לצד הכיור, ליד השירותים ובכל מקום בו מתרחשת פעילות הדורשת תזוזה או תמיכה. הידיות מוצעות בגדלים שונים, צורות מגוונות וייעודים שונים, ותבחרו אותם בהתאם לגודל, המרחק או בהתאם ליכולת התנועה של הקשיש או האדם הנכה. בנוסף, התקנת הידיות נעשית גם בהתאם לסיוע שנדרש לו האדם בזמן הרחצה – האם הוא מתרחץ עצמאית? האם הוא נעזר במטפל? האם רק חלקית? בהתאם לתשובות לשאלות הללו, תבחרו את הידיות הנוחות והאידיאליות עבורו.

2. הסירו שטיחים

השטיח הוא חברו הטוב ביותר של חדר האמבטיה, אך עבור קשישים או אנשים נכים הוא עשוי להיות מסוכן. מאוד. לרוב, אוכלוסיה זו גוררת את רגליה בשל הקושי בתנועה ולכן עלולה להיתקל בחלקיו השונים של השטיח וליפול. הסירו את השטיחים המצויים בחדר האמבטיה או הדביקו מדבקות המונעות החלקה בתחתיתו.

3. התקינו כסא הגבהה לשירותים

קושי בקימה ובישיבה באסלה הוא קושי שמאפיין לא מעט קשישים ואנשים עם נכות. מושב לאמבטיה המותקן על האסלה פותר את הקושי הזה, בכך שהוא מאפשר ישיבה וקימה נוחים ומגביה את מבנה האסלה.

4. הוסיפו כסא רחצה לקשישים

משרד הבריאות ממליץ כי מגיל 65 ומעלה, כדאי להתקלח בישיבה ולא בעמידה. לשם כך תוכלו להוסיף כסא רחצה לקשישים, אותם תתאימו בהתאם לגודל המקלחת, משקל האדם והרגלי הרחצה שלו. הכסא מאפשר לקשיש לשבת בנחת בזמן הרחצה ולא להצטרך להעמיס על רגליו ועל שיווי המשקל שלו מאמץ מיותר. חשוב לוודא שהכסא מותאם באופן מלא לאדם מבחינת גובה הרגליים, וכן שהוא יצויד בתחתית מונעת החלקה.

5. התקינו אמבטיה ייעודית

אין אדם שלא יעריך אמבטיה טובה. עם זאת, עבור קשישים רבים עם בעיות ניידות, השימוש באמבטיה הופך למסוכן מאוד. כיום ניתן למצוא אמבטיות ייעודיות לקשישים המותאמות באופן מלא לצרכיהם. האמבטיה בנויה כך שיש בה דלת דרכה ניתן להיכנס ולצאת ממנה בסיום הרחצה, מה שמאפשר לכל אדם המוגבל תנועתית להיכנס לאמבטיה מבלי לדלג מעליה ולהסתכן בנפילה או החלקה. זהו יתרון עצום. בנוסף, האמבטיה הייעודית מאפשרת ניקוז מהיר יותר של המים ובכך מורידה את הסיכון בהחלקה ביציאה ממנה ובנוסף, רוב האמבטיות הייעודיות מצוידות בידיות אחיזה במקומות המתאימים וכן כסא רחצה לקשישים אותו ניתן להציב במרכז האמבטיה ולעתים הוא מצויד גם בזרמי מסאז' מרגיעים וממריצים.