המדריך לגידול צמחי תבלין במטבח

 עשבי תיבול ותבלינים הם חלק בלתי נפרד מהמטבח הים תיכוני שאנו משתייכים אליו ולא במקרה. תנאי האקלים בארץ מצוינים לגידולם של רבים מהתבלינים. קשה ממש לדמיין את התבשילים והסלטים שלנו וגם את התה ללא תבלינים ועשבי תיבול כמו בזיליקום, רוזמרין, עירית, נענע, מרווה, אורגנו, טימין ועוד.

עשבי תיבול ותבלינים – לא לגינה בלבד

אם בעבר הסתפקנו בקנייתם בסופר, היום גידול תבלינים בבית ובמיוחד במטבח הפך לתחביב פופולארי מאוד. אולי זו הקורונה שגרמה לנו להרגיש צורך בירוק אצלנו בבית ובכלל לרצות לעשות וליצור לבד, ואולי המודעות לטבע, לסביבה ולבריאות הביאה לכך. בכל מקרה, גידול תבלינים במטבח הוא אפשרי בהחלט ואף מומלץ. ולא פחות חשוב- אל תשכחו להשתמש בהם ולהעשיר את טעם האוכל שאתם מכינים. כמה טיפים לגידול צמחי תבלין:

למצוא אזור מואר ככל האפשר

המשותף לכל התבלינים הוא אהבתם לאור. אין צורך בשמש ישירה אך כדאי לבחור אזור במטבח שהוא מואר. סביר להניח שאדן החלון הוא המקום המתאים, אלא אם כן הוא פונה לכיוון מוצל בגלל עצים בחוץ שחוסמים את אור השמש. אם אדן החלון אינו האזור המואר במטבח, מצאו מקום על השיש שהוא מואר יותר. נסו למצוא אזור שיהיה מואר בסביבות שלוש – ארבע שעות ביום.

לשתול את התבלינים בכלי מתאים

צמחי תבלין וצמחים בכלל גדלים גם לכיוון מעלה, גם לרוחב וגם כלפי מטה. כדי שיהיה לצמחים לאן לגדול כדאי לשתול אותם באדנית או כלי שיספקו להם מקום על פי נטייתם לצמוח ולהתפשט. ישנם צמחים שלא זקוקים למקום רב וישנם כאלה שזקוקים ליותר מקום. עירית למשל אינה גדלה באופן משמעותי לכן כלי קטן יחסית יספיק. רוזמרין לעומת זאת הוא צמח שנוטה לצמוח ולהתפשט ולכן עדיף לשתול אותו באדנית גדולה. כך גם לואיזה, נענע ובזיליקום. מטבע הדברים הצמח יתאים את עצמו לשטח העומד לרשותו אך נסו לבוא לקראתו. מלבד השטח והעומק, וודאו שלכלי הגידול חורים בתחתית לניקוז מכדי שהצמח לא ירקיב.

לבחור את מצע הגידול המתאים

היום ישנם סוגים שונים של מצע לגידול מלבד אדמה סטנדרטית. אפשר גם לגדל על מצע של סיבי קוקוס, מצע חימר או גם על מצע אוויר. המצע צריך להיות אוורירי מספיק, בעל יכולת ניקוז לצד יכולת שימור המים כך שלא יחלחלו מהר מדי. כדאי להתייעץ עם מבינים בתחום מהו המצע המתאים לצמחי התבלין שתרצו. בכל מקרה, אדמה שתקנו במשתלה לרוב תהיה טובה מספיק.

לשתול יחד את הצמחים המחפשים סביבה דומה

כדי לתת לצמחים סיכוי טוב ככל האפשר לצמוח ולהתפתח לספק לכם גם תוספת עיצובית ירוקה ואסתטית וגם תוספת קולינרית, כדאי לספק לכל צמח את התנאים המתאימים לו. כיוון שלא תשתלו כל צמח בנפרד, כדאי לשתול יחד צמחים האוהבים תנאי גידול דומים. הדמיון ביניהם צריך להיות בעיקר לגבי מידת ההשקיה. ישנם צמחי תבלין חובבי מים כמו בזיליקום, טימין, אורגנו, לואיזה. ישנם צמחים שדווקא מעדיפים השקיה מעטה כמו רוזמרין, זוטה, לבנדר וזעתר. לכן עדיף לשתול את הקבוצה הראשונה בכלי אחד ואת השנייה בכלי נפרד כך שכל אחת מהן תקבל כמות מים מתאימה.

השקיה פחות מאשר בגינה

בין אם אלה צמחי תבלין אוהבי מים ובין אם אוהבי יובש, באופן אוטומטי הפחיתו מכמות המים שאתם משקים. דרך ההשקיה יכולה להיות באמצעות ברז נשלף אם האדנית ממוקמת ממש מעל הכיור או סמוך אליו, בעזרת משפך או כוס. בכל מקרה הכמות צריכה להיות מעטה יותר כי האידוי בבית נמוך יותר מאשר בחוץ. לכן, לפני שאתם משקים, בדקו האם האדמה יבשה או לחה. גם אם היא יבשה בחלקה החיצוני, הכניסו את האצבע כמה ס"מ פנימה. אם גם שם יבש זה הזמן להשקות.

לא רק להשקות את הצמח אלא גם "להאכיל"

כדי שהצמח יקבל את כל החומרים להם הוא זקוק, מומלץ גם לדשן את האדמה. דשן יספק לצמחים את החומרים שהם מקבלים באופן טבעי כשהם גדלים באדמה באופן טבעי. ישנם סוגים שונים של דשנים. כדאי גם כאן להתייעץ מה מומלץ לכל צמח או קבוצת צמחים. אחד התוספים המעשירים את הצמחים כולם הוא הומוס (כן, כמו זה שאנחנו אוהבים לנגב רק עם ה'). לא צריך להוסיף כמות גדולה. אם היצרן ממליץ על כמות מסוימת אפשר להסתפק גם בחצי.

לא לתת למזיקים סיבה מלהתקרב

מזיקים, ממש כשמם, יכולים לגרום נזק לצמח, במיוחד מאם הם מחליטים להיטפל אליו. כמו יצורים אחרים בטבע, גם המזיקים נטפלים בעיקר לחלשים. לכן, שמירה על הצמח וגידולו בתנאים המתאימים יגרמו לו להיות בריא וחזק וירחיקו ממנו באופן טבעי מזיקים. אם כבר זיהיתם חורים חשודים בעלה, אפשר להשתמש בחומרים נגד מזיקים, רצוי טבעיים ככל האפשר.

לעודד צמיחה ופחות פריחה

פריחה היא שלב בחיי הצמח הקשור להתרבות. בטבע יש לפריחה חשיבות רבה. כאן, כיוון שאין לכם רצון להתרבות של הצמח וגם לא התנאים המתאימים לכך, גם הפריחה היא מיותרת. כאשר הצמח מתחיל בפריחה הוא משקיע בכך אנרגיה רבה ואז מצמיח פחות עלים, ואם הם צומחים, אלה לא תמיד העלים הירוקים והיפים שאתם רגילים אליהם. לכן, כשאתם מזהים שמתחילה פריחה, קטמו את גבעול הפריחה כך שהצמח ימשיך בשגרה הרגילה וישקיע שוב בגדילה והצמחת עלים.

רוצים להעשיר את חיי המטבח שלהם ולהכניס להם ריחות וטעמים? מעוניינים בסביבת בישול ירוקה? צמחי תבלין הם דרך מעולה לכך. מצאו להם את הפינה המוארת, הכלי המתאים ותנו להם  רק מה שהם צריכים (לא להגזים עם מים). השאר כבר יבוא לבד.