אסלות נכים – איך משתמשים?

הפעולה של הליכה לשירותים נראית לנו כפשוטה ושגרתית – אך עבור אנשים בעלי מוגבלויות פיזיות שונות, מדובר בפעילות קשה ומורכבת. בניסיון לפשט עבורם את הצורך האלמנטרי, לסייע להם לחוש כשווים ולהקל על הפעולה הזו, יוצרו אסלות נכים הפותרים חלק גדול מהקשיים. את האסלה ניתן למצוא בכל חלל ציבורי וכן כשהדבר נצרך, גם בבתים פרטיים המצוידים גם באביזרי אמבטיה המיועדים לאנשים עם מוגבלויות – כמו למשל אמבטיה או אמבטיון ייחודיים. כיצד בנויה אסלת נכים וכיצד משתמשים בה?

כסא שירותים
כסא שירותים נחשב ככלי עזר לשימוש באסלה. מניחים אותו מעל לאסלה הרגילה, והוא מסייע בהשגת תמיכה בעת ישיבה וקימה מעל מושב השירותים. בנוסף, משמש הכסא כמושב הגבהה לאסלה לאלו הזקוקים לכך. כמו כן, הכסא מסוגל להתכוונן בקלות בהתאם לצרכים האינדיבדואלים של כל משתמש וניתו לשנות את גובה הרגליות.
עבור אלו הנזקקים לכך, ניתן למקם בכסא השירותים סיר לילה ולחסוך את ההגעה לשירותים. במידה ומדובר באנשים אחרי ניתוח, קשישים המתקשים להגיע לשירותים או כל אוכלוסיה נזקקת אחרת – זהו פתרון נוח ביותר.

מושב הגבהה לאסלה
עבור אנשים המתקשים לשבת או לקום ממושב האסלה, שימוש בהגבהה לאסלה עשוי לסייע להם משמעותית. עבור לא מעט אנשים, פעולת הקימה או הישיבה ממושב אסלה דורשת מאמץ וכרוכה בכאב רב – מושב ההגבהה לאסלה מאפשר להם להשתמש בשירותים באופן עצמאי ומקל עליהם בביצוע הפעולות הללו. בהתאם לקושי, ישנם כמה סוגים של הגבהות לאסלה: הגבהה לאסלה עם מצמדים, למשל, נצמדת בעזרת שני מהדקים משני צידי האסלה ומתלבשת על האסלה. היא עשויה פלסטיק קשיח. בנוסף, ישנה גם הגבהה לאסלה המצוידת עם מכסה בנוסף למצמדים או הגבהה לאסלה עם שיפוע, הנועדה למי שרגלו נתונה בגבס, מי שעבר ניתוח ברך או מפרק ירך או כל מי שאינו יכול לקפל את אחת מרגליו. הודות לשיפוע, כל מי שיושב על האסלה יכול להותיר את רגלו ישרה. בנוסף, ניתן לבחור בהגבהה רכב לאסלה, המצוידת במושב רך התורם לנוחיות הישיבה. האסלה עשויה מחומר נוח, רך וקל לניקוי.

מעקה עזר לשירותים

מעקה עזר לשירותים מסייע אף הוא בקימה וישיבה באסלה. הידיות מחוברות לשני צדי האסלה, וניתן להיתמך בהן לצורך פעולת הישיבה והקימה. המעקה קבוע באסלה וניתן לכוונון לגובה הרצוי, ובנוסף, עשוי אלומיניום, הנחשב לחזק ועמיד, וכן לקל לניקוי.

ידית אחיזה לשירותים
אפשרות נוספת היא להתקין מעקה המוצמד לקיר, עליו ניתן להישען ולהיתמך על מנת לסייע בקימה ובישיבה. מאחר ומדובר במתקן הצמוד לקיר, הוא לא ניתן לכוונון.
כפי שהתרשמתם, אסלת נכים היא לא דבר אחד – אלא כמה וכמה פתרונות המיועדות לכל מי שמתקשה בהליכה לשירותים מסיבות פיזיות שונות. במידה ויש צורך בפתרון זמני, ניתן לרכוש עזרים זמניים הניתנים להסרה, אך במידה ולא – יש "לעדכן" את חדר השירותים בהתאם, לנוחות מקסימלית עבור המשתמש.