איך לשמור על תקינות האמבטיה שלך?

חדר האמבטיה הוא אחד החדרים הכי חשובים בבית, ולא רק שהוא נמצא בשימוש תדיר הוא גם חשוף לשינויי טמפרטורה קיצוניים, מים ולחות. בעזרת כמה צעדים פשוטים, תשומת לב ותחזוקה שוטפת תוכלו לשמור על התקינות של חדר האמבטיה בקלות, ולחסוך לעצמכם הרבה צרות וכאבי ראש בעתיד.

להתחיל מהבסיס

לפני שנדבר על התחזוקה השוטפת של חדר האמבטיה, חשוב להקדיש כמה דקות ולדבר על הבסיס – אביזרי אמבטיה, הארונות והריצוף. בגלל שחדר האמבטיה צריך להתמודד עם כל התנאים המורכבים האלה, חשוב לבחור ולהתקין רק אביזרי סניטציה, ריצוף וארונות שמותאמים לחדר הזה. אביזרי האמבטיה צריכים להיות איכותיים ובעלי תו תקן, ומיוצרים על ידי יצרן מוכר ומומלץ, כדי שיוכלו לשמש אתכם לאורך שנים רבות במינימום תקלות ובעיות. וכך גם הריצוף והחיפוי של הקירות, חובה לבחור בריצוף בעל תו תקן שרלוונטי לחשיפה למים, וכמובן מניעת החלקה. לחיפוי הקירות תוכלו לבחור במגוון רחב יותר של חומרים מאחר ואין חשיבות למניעת ההחלקה, אך כן יש חשיבות לעמידות לרטיבות וללחות.
גם בבחירת ארון שירות לאמבטיה חשוב לתת את הדעת על חומרי הגלם, העיבוד והגימור שלהם. ישנם סוגים מסוימים של עצים שנחשבים עמידים יותר למים ולחות, כאשר עיבוד נכון של העץ בשילוב עם גימור דוחה מים יעשו הבדל עצום.
השקעה ראשונית בכל המרכיבים הללו תקל על הניקיון והתחזוקה השוטפת בהמשך, וכמובן תמנע בלאי מואץ.

לא להתפשר על אנשי המקצוע

מלבד בחירה של אביזרי אמבטיה איכותיים, חשוב לא פחות לוודא כי מי שיתקין אותם הם אנשי מקצוע טובים ובעלי ניסיון והמלצות בתחום. ההתקנה כוללת לרוב השקעה בתשתית מתאימה וחיבור לצנרת, וכמובן איטום של האביזרים השונים כדי למנוע נזילות או חדירה של לחות. ניתן כדוגמה התקנה של אסלה תלויה עם ניאגרה סמויה, שנחשבת להתקנה מורכבת יותר. כאן חשוב להתאים את האסלה לצנרת ולשטח הקיים בחדר, וכמובן שההתקנה של האסלה ביחד עם הניאגרה צריכה להיעשות מתוך מחשבה על התחזוקה העתידית. ישנן שיטות להתקין את הניאגרה הסמויה כך שבעתיד תהיה גישה לתיקון תקלות פשוטות בלי צורך לפרק את כל החיפוי, כדי לאפשר תיקון יעיל, מהיר וזול.
גם כאשר מתקינים ארון שירות לאמבטיה, שיש וכיור חשוב להקפיד על קיבוע לקיר ואיטום מתאים, במיוחד בנקודות המפגש בין הארון לשיש ולכיור.

חמש דקות ביום

הדבר הכי חכם ויעיל שאתם יכולים לעשות כדי לשמור על התקינות של חדר האמבטיה הוא לסגל לעצמכם הרגל – הקדישו בכל יום כמה דקות לתחזוקה השוטפת. הקפידו לתלות מגבות רטובות לייבוש (במקום להשאיר אותן זרוקות על רצפת חדר האמבטיה), פתחו את החלון לאוורור ואם אין – חשוב להשתמש בוונטה איכותית ולהשאיר את הדלת פתוחה במידת האפשר.
אם יש שלוליות של מים על הרצפה או על השיש כדאי לייבש אותן, ועל הדרך גם להעיף מבט לפתח הניקוז של המקלחת כדי לבדוק אם הצטבר שם לכלוך שצריך לפנות.
המטרה של כל הפעולות הפשוטות האלה הן לאפשר לחדר האמבטיה להתאוורר ולהתייבש, בגלל שרטיבות היא קרקע פורייה להתפתחות של עובש ופטריות. מלבד המפגע האסתטי, לעובש יש גם השלכות בריאותיות והוא יכול להחמיר מצבים כמו אסטמה ואלרגיה.
ניקוי יומיומי של פתח הניקוז יעזור לכם למנוע הצטברות של לכלוך מגעיל, ובעיקר ימנע סתימה עתידית בצנרת. יש היום מגוון של אביזרי אמבטיה זולים שיסייעו לכם במשימה הזו כמו מסננים שמתלבשים על פתח הניקוז ועוצרים לכלוך גדול כמו שערות.

להבריח את החיידקים והאבנית

מלבד התחזוקה היומיומית והשוטפת, חשוב לא פחות לנקות את חדר האמבטיה באופן שגרתי. בראש ובראשונה כדאי להשתמש בחומרי ניקוי שמתאימים ומותאמים לחדר ולאביזרים השונים, כאשר פעמים רבות אפשר להסתפק בחומרי ניקוי פשוטים ורב שימושיים. למרות הפרסומות שמציפות אותנו מכל עבר, אין צורך להשתמש בחומרי ניקוי אגרסיביים מאחר והם יכולים להיות רעילים ומסוכנים לנו. יש היום חומרי ניקוי טבעיים ועדינים, שעושים עבודה נהדרת בהסרת הלכלוך והאבנית מבלי לפגוע בבריאות שלכם או בסביבה. בשביל כתמים קשים או הסרת אבנית מהברז אפשר לקחת מטלית ספוגה בחומץ או בחומר ניקוי טבעי ולהשאיר אותה על הכתם למשך כמה שעות. חומר הניקוי יעשה את פעולתו בצורה מעמיקה יותר כך שיהיה לכם קל יותר להסיר את הכתם או את האבנית.
כדי להפוך את הניקיון לפעולה פשוטה וזמינה יותר אנחנו ממליצים לאחסן את חומרי הניקוי בתוך ארון שירות לאמבטיה, כולל מטליות או כל אמצעי אחר לו אתם זקוקים. כמובן שאם יש בבית ילדים קטנים, הכי חשוב למנוע מהם את הגישה לחומרי הניקוי.

שימו לב לשינויים פתאומיים

בדיוק כמו סימפטומים שמופיעים כאשר אנחנו חולים ומאותתים לנו שמשהו לא בסדר, כך גם בחדר האמבטיה יכולים להופיע פתאום סימנים לבעיה. הופעה של עובש פתאומי או התנפחות של הצבע (מה שנראה לפעמים כמו בועות או "פיצוצים" בצבע) הם סימן שיש בעיית רטיבות בחדר האמבטיה. לפעמים זה נובע בגלל שחדר האמבטיה לא מספיק מאוורר, אבל זה גם יכול להיות סימן שיש נזילת מים שדורשת טיפול מעמיק של אינסטלטור.
חשוב גם לשים לב לתפקוד של אביזרי אמבטיה שונים. למה הכוונה? אם פתאום זרם המים נחלש בצורה משמעותית זה יכול להעיד על סתימה בצנרת שמזינה את המקלחת. לעומת זאת, אם יש פתאום בעיה בניקוז של המים באמבטיה, בכיור או באסלה – זהו סימן שמצביע על סתימה בביוב שהולכת ומצטברת. אם יש לכם את הידע הטכני תוכלו לנסות ולפתור את הבעיה בעצמכם, אבל פעמים רבות כדאי גם כאן לפנות לאיש מקצוע ולהזמין אינסטלטור שיטפל בתקלה.