איך בודקים את דוד השמש לקראת החורף?

אין זה סוד שמרביתנו מתייחסים לדוד השמש או לדוד החשמל רק כאשר מתגלה בו תקלה. אם המים החמים נגמרים מוקדם מן הצפוי, אם אין מים חמים כלל, או אם מופיעה נזילה שמקורה כנראה בדוד – או אז אנחנו ממהרים לפנות לאיש מקצוע ולטפל בתקלה. אך בשגרה איננו מוטרדים כלל ממצבו של הדוד, ומעדיפים לפעול בהתאם להנחה כי אם הדוד אינו מקולקל כנראה שהכל כשורה. אם גם אתם פועלים לפי הכלל הזה, אולי כדאי להזכיר – מפעם לפעם מומלץ לבדוק את דוד השמש והחשמל, בייחוד בתקופות המעבר ובייחוד בחורף. אחרי הכל – אמבטיה קרירה בחורף אינה חוויה נעימה.

בדיקה תקופתית של הדוד

בישראל כמעט בכל בית יש דוד שמש. דוד זה הוא אותו מכל מים גדול המחובר לקולטני שמש, ובזכותו אנו נהנים ממים חמים בעונה החמה, מבלי צורך בחימום חשמלי הכרוך בתשלום נוסף. מכיוון שגם בחורף הישראלי יש ימים חמימים לא מעטים, דוד השמש פועל גם בתקופה זו, ובעת הצורך אנו נעזרים בפעולה המשלימה של גוף החימום החשמלי. אך כמו כל מכשיר, גם לדוד יש חיי מדף מוגדרים, והם נעים בדרך כלל בין 7 שנים ל-10 שנים. הבדל זה (כ-3 שנים!) יכול להיות משמעותי מאוד מבחינת עלויות, והוא מושפע בין השאר מהטיפול בדוד. לכן, ההמלצה היא להקפיד על בדיקות תקופתיות של הדוד בהתאם להמלצות היצרן.

פעולות תחזוקה מניעתיות

בחורף, אמבטיה חמה נעימה מתחילה בדוד שמתוחזק כהלכה. לכן, בייחוד לפני פתיחת העונה הקרה, מומלץ לבדוק את מצבו של דוד השמש ואת מצבו של גוף החימום, ולהקפיד על פעולות התחזוקה הבאות:

  • בדיקת מצב התרמוסטט: אם הדוד שלכם עובד שעות ארוכות, אך המים מסרבים להתחמם, ייתכן מאוד כי התרמוסטט שרוף או תקול. במקרה זה יהיה עליכם להחליף את התרמוסטט, אך חשוב לשים לב כי התרמוסטט החדש אכן תקין, וכי הוא נושא את תו התקן הדרוש ומווסת לטמפרטורה הנכונה. שימו לב כי לתרמוסטט ניתנת בדרך כלל אחריות של שנה, ולכן ייתכן בהחלט כי תידרשו להחליף את התרמוסטט בתחילת כל חורף.

  • בדיקת איתור נזילות: בדיקה תקופתית נוספת שמומלץ להקפיד עליה היא בדיקת איתור נזילות. הנזילות עלולות להתגלות בצנרת המחברת בין קולטי השמש לבין הדוד וכמובן – גם בצנרת של הדוד עצמו. בדיקה זו חשובה לא רק לתקינותו של הדוד אלא כמובן לתקינותו של מבנה הבית, והיא תסייע למנוע מצבי רטיבות העלולים לגרום לנזקים נוספים.

  • ניקוי ותחזוקה שגרתיים: מלבד מניעת תקלות ובדיקת השלמות הפיזית של הדוד, רצוי מאוד להקפיד על שגרת ניקיון ותחזוקה. במסגרת זו, מומלץ לנקות את קולטני השמש ולשים לב אם ישנם עצים או חפצים אחרים החוסמים את הקולטנים והפוגעים בפעולתם התקינה. מלבד זאת, יש לבדוק את מצב האבנית שיש בדוד ובמידת הצורך להתקין מסנן אבנית שישפר את איכות המים.

לסיכום, כדי שדוד השמש יפעל באופן תקין, יש להקפיד על בדיקה תקופתית וטיפול מיידי בתקלות המתגלות. מטעמי בטיחות, מומלץ כי בדיקות אלו יבוצעו על ידי אנשי מקצוע המתמחים בתחום זה