תנו להם לקשקש

 ילדים זה שמחה. וגם רעש, לכלוך ובאופן כללי – בלגן. ואת אי הסדר הזה אנחנו מרגישים בדרך כלל בחללים הציבוריים של הבית. כי הרי אם מדובר בחדר הפרטי של הילד אפשר תמיד לזרוק את כל הצעצועים לארגז, או לסגור את הדלת, אך כאשר הבלגן נמצא בלב הבית, בסלון או במטבח, אין לנו לאן לברוח.

אז מה עושים? אחת הגישות לחיים בריאים ושמחים לצד הבלגן הזה היא לקבל אותו כמציאות בשטח אך בד בבד לנסות להציב לו גבולות שאיתם נוכל לחיות בשלום יחסי, ולנסות לתעל את כל האנרגיה המתפוצצת של הילדים למקומות שקל לנהל אותם. אז כן! תנו להם לקשקש, לצייר וליהנות, אך ודאו שאתם יכולים להחזיר את המצב לשגרה בקלות יחסית. הנה כמה טיפים ואפשרויות התמודדות.

 

צבעים מחיקים

 

בגיל הרך, או כשמדובר בפעוטות, אנחנו ההורים חייבים להשגיח על הקטנים בכל רגע ורגע. לכן, פעמים רבות הם יהיו איתנו במטבח בזמן שנכין את ארוחות הצוהריים או הערב. אלא שככל שהילד קטן יותר כך יהיה לו קשה יותר להעסיק את עצמו ואנו כהורים צריכים למצוא לו גירויים שיתאימו לגילו, ליכולות שלו וכמובן – לסבלנות שלנו. אז הנה הצעה – אם יש לכם ילדים קטנים צבעו את הבית בצבעי קיר רחיצים שקל לנקות ותנו לקטנטנים צבעים מחיקים. אם תרצו תוכלו גם לצבוע את ארונות המטבח בציפוי שמתנקה בקלות, וכך בזמן שאתם מכינים את ארוחות הערב הקטנים יוכלו להעסיק את עצמם בציור, ותוך כדי כך גם לחזק את היכולות המוטוריות שלהם ולעבוד על הצד היצירתי שלהם.

לוח מחיק

 

לא רק ילדים אוהבים לקשקש. אם נהיה כנים, גם אנחנו אוהבים לשרבט על דף בזמן ישיבת צוות בעבודה או כאשר אנחנו מנהלים שיחת טלפון ומנסים "להעביר את הזמן". אז למה לא לתעל את אהבת הקשקוש הזאת לכיוונים חיוביים? כיום ישנם צבעים מיוחדים המאפשרים ליצור בבית לוח מחיק שיכול לשמש את כל המשפחה. ואם תרצו תוכלו לשלב לוח מחיק גם באזור שטחי העבודה במטבח. לוח מחיק יאפשר לכם לערוך רשימות של מוצרי מזון או פריטים שתוך כדי עבודה מתברר שחסרים לכם. וכדי למחוק את מה שכתבתם, כל מה שצריך זה פשוט להוציא ברז נשלף ולשטוף את הלוח במעט מים.

יצירות עם שאריות

 

בכל יום אנחנו מייצרים כמות לא קטנה של פסולת. עיתונים ישנים , גלילי נייר טואלט, מקלות ארטיק, אריזות פלסטיק של מוצרים ובקבוקים – אלו הם רק חלק קטן מהפסולת היומית שלנו. אפשרות טובה אחת היא למחזר את החומרים הללו וכך לסייע בהגנה על הסביבה. אפשרות נוספת, היא להשתמש באותם פריטים כחומרי יצירה לילדים ולאפשר להם לקשקש, לצייר, לגזור או להדביק אותם, וכך ליצור מהם כל דבר שירצו. מקלות ארטיק למשל יכולים לשמש כחלקי פאזל: אפשר להניח אותם אחד לצד השני, לצייר תמונה על המשטח שיצרתם ואז להפריד שוב את מקלות הארטיק. משחק זה יחזק את היצירתיות של הילדים, וגם ילמד אותם על החשיבות שיש לצמצום כמות הפסולת ולשימוש מחדש בחומרים.

לא על המקרר לבדו

 

פעוטות רבים מוקסמים מהפלא שאותו אנו מכנים "מקרר". יש בו דברים טעימים, כשפותחים את הדלת יש אור, ובימים חמים יוצאים ממנו אדים קרירים ונעימים. אך לפעמים ההתלהבות הזאת מהמקרר עלולה להפריע לעבודה במטבח ואפילו לסכן את חייהם של הקטנים. כדי להתמודד עם הקושי הזה, אפשר להפוך גם את המקרר לשטח יצירה. אם יש לכם בבית מקרר עם דלת המתאימה למגנטים ניתן להשתמש במשטח שלה לצורך משחק. למשל, תוכלו לרכוש פאזלים מגנטיים ולתת לילד לשחק בהם על דלת המקרר, או לבחור משחקים אחרים המצריכים משטח מגנטי. באופן זה, תוכלו להמשיך להשגיח על הילדים בזמן שאתם עובדים במטבח.

אוכלים ונהנים

 

הנאה מאוכל היא דבר טבעי ביותר. מגיל צעיר אנחנו לומדים להכיר טעמים שונים ומרקמים שונים ואפילו נהנים מהגוונים המיוחדים של מנות האוכל. אך בניגוד לאנשים מבוגרים שכבר יודעים (פחות או יותר) לאכול בצורה נקייה, פעוטות וילדים לא תמיד שומרים על ניקיון בזמן האוכל, ולעיתים נדמה שהם אף נהנים מכל הבלגן. הם אוהבים לגעת באוכל, להרגיש אותו בכל החושים שלהם (כן, גם להכניס אותו לאוזן), ולפעמים נראה שהם ממש רוצים להתכסות באוכל. אז נכון, אהבתם הטוטאלית של הפעוטות לאוכל יכולה להיות מעייפת, אך היא בריאה ובלתי נמנעת, אז מה שנשאר לכם לעשות הוא ליהנות ככל האפשר מהתהליך. תוכלו למשל להניח מפת ניילון על השולחן כך שבסוף הארוחה פשוט לוקחים את כל הטוב הזה לכיור ושוטפים עם ברז נשלף. ואם אתם מרגישים יצירתיים במיוחד, הניחו יריעות נייר ליד הפעוט בזמן הארוחה ותנו לנו ליצור תמונה של טביעת הידיים שלו אחרי שהכניס את כולה לצלחת הספגטי-עגבניות שהכנתם לו.

מגירת ההפתעות

 

הילדים שלנו מכירים אותנו הכי טוב בעולם, והם יודעים בדיוק על איזה "נקודה" אפשר ללחוץ. כבר בגיל צעיר הפעוטות שלנו יודעים איזו מגירה בבית אסור להם לפתוח ואיך אפשר להרגיז אותנו במהירות ובקלות. אז כדי להעסיק אותם במטבח ולתת להם תחושה שהינה – הם "ניצחו" אותנו ופתחו מגירה אסורה, אפשר להכין להם מעין מגירת הפתעות במטבח שתהיה נגישה להם. תוכלו למשל למלא מגירה כזאת בחול קינטי ולהחביא שם צעצועים המתאימים לגילו של הפעוט. מדי פעם אפשר להחליף את הצעצועים וכך לשמור על רמת העניין של הילד. אפשרות נוספת היא להכין מגירה שבה תשמרו את כל כלי המטבח הישנים שכבר לא משמשים אתם לצורך בישול. כך סיר מטבח וכף מעץ יכולים להפוך לתוף, ולכם רק נשאר לנשום עמוק ולשמור על אורך רוח.